Vaatetusalan yrityksen vahvuudet ja kehityskohteet
Apell, Minna; Sievänen, Tiina (2006)
Apell, Minna
Sievänen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli työvaatteita valmistava pk-yritys, joka halusi kehittää toimintaansa tehokkaammaksi. Työssä tutkittiin toimeksiantajayrityksen tämänhetkistä liiketoimintaa ja tavoitteena oli löytää yrityksen vahvuudet ja kehityskohteet. Opinnäytetyön perustana käytettiin menestyvän yrityksen tunnuspiirteitä, jotka ovat Suomen Laatuyhdistyksen laatupalkinnon arviointiperusteita. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen menestymiseen vaikuttavia tekijöitä. Teoriassa esiteltiin myös kehitysprojektin malli, jonka avulla yritys voi kehittää toimintaansa. Tapaustutkimuksessa tutkittiin toimeksiantajayrityksen liiketoimintaa toimitusjohtajan haastattelunja henkilöstökyselyn avulla. Tutkimuksessa saadut tiedot analysoitiin vertaamalla niitä menestyvän yrityksen tunnuspiirteisiin. Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajayrityksen vahvuudet olivat asiakassuuntautunut toiminta, yhteistyö sekä nopeus ja joustavuus. Nämä olivat vaatetusalan yrityksen tärkeitä menestystekijöitä, joten voidaan päätellä, että toimeksiantajalla olisi hyvät mahdollisuudet menestyä jatkossakin. Toimeksiantajayrityksen tärkeimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksessa nousivat johtajuus, henkilöstön kehittäminen, tavoitteellisuus sekä tuotteiden ja prosessien suunnittelu. Kehityskohteet olivat keskeisiä yrityksen menestymiseen vaikuttavia tekijöitä, joten toimeksiantajayrityksen olisi erittäin tärkeää panostaa erityisesti näiden asioiden kehittämiseen, jotta sen toiminta tehostuisi ja kilpailukyky paranisi. The company producing the work clothes wanted to improve its business. The aim of the thesis was to study present business of this company and to find out its strengths andimprovement targets. The basis of the thesis was the definitions of a successful company by the Finnish society of quality. The theoretical background examined the facts making a business successful and how a company can improve its business. The study was a case study the present business of the company. Information of the business of the company was gathered from an interview of the chief executive officer and the employees' questionaire. The results showed that the strengths of the company were a customer oriented action, cooperate and speed and flexibility. These matters make the success of the clothing company. The improvement targets of the company were management, human resource improvement, goal-orientation and redesign of products and processes. The company should be improving these targets if it wanted to be successful also in the future.