Tutkimus Jyväskylän vaatetarjonnasta
Korpela, Laura. (2009-02-09)
Korpela, Laura.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-02-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1239096137-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1239096137-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Jyväskylän vaatetarjontaa ja selvittää, miten sitä voisi monipuolistaa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi yksityishenkilö, joka pohtii vaateliikkeen perustamista Jyväskylään. Opinnäytetyön teoriapohjassa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä vaatteiden hankinnan näkökulmasta, paikallisia kuluttajia sekä kauppapaikkaa. Tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto koottiin teoriapohjaa hyödyksi käyttäen havainnointi- ja haastattelututkimuksella. Havainnoimalla tutkittiin Jyväskylän vaatetarjonnan nykytilaa. Teemahaastattelulla selvitettiin, millaiseksi kuluttaja kokee nykyisen vaatetarjonnan. Tutkimustulokset esitettiin teemoittain, sisältöanalyysia käyttäen. Tutkimuksen mukaan Jyväskylän vaatetarjonnan tila on tyydyttävä. Vaateliikkeitä on määrällisesti paljon, mutta niiden valikoimat ovat suppeita ja keskenään samankaltaisia. Tutkimuksessa selvisi, että vaatetarjonta ei vastaa isokokoisten kuluttajien tarpeisiin. Myös ikääntyneiden ja lasten kohdalla vaatetarjonta on vähäistä. Tutkimuksen mukaan erikoisliikkeillä on parhaat mahdollisuudet monipuolistaa vaatetarjontaa, koska ne pystyvät vaikuttamaan myytävään valikoimaan ja näin ollen vastaamaan kuluttajien tarpeisiin joustavasti. Tutkimuksen mukaan uuden vaateliikkeen markkinarako löytyy puutteellisesti huomioidun kuluttajaryhmän kautta.