Vaateliikkeiden asiakaspalvelutason kartoitus. Näkökulmana vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinto
Kangas, Birgitta (2006)
Kangas, Birgitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vaateliikkeiden rekrytoinnista vastaavien henkilöiden mielipiteitä siitä, voisiko vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinto tuoda lisäarvoa vaateliikkeiden asiakaspalveluun. Lisäksi tarkoituksena oli tutkia, vastaavatko vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden tiedot ja taidot vaateliikkeiden asiakaspalvelijoiden ammattitaitovaatimuksia. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena. Työssä haastateltiin viiden jyväskyläläisen vaateliikkeen myymäläpäällikköä tai osastonhoitajaa. Liikkeiksi valittiin Only,Fiorella, Halonen, Lindex ja Seppälä, näin saatiin kattava kokonaisnäkemys erilaisten vaateliikkeiden mielipiteistä tutkimusongelmiin. Haastattelussa käytettiin pohjana haastattelukysymyksiä, joihin tehtiin tarkentavia lisäkysymyksiä tarpeen vaatiessa. Tutkimustulokset todistivat, että vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinto tuo lisäarvoa vaateliikkeiden asiakaspalveluun, varsinkin sellaisissa liikkeissä, joiden asiakaskunta koostuu aikuisista naisista. Tutkimus osoitti myös, että vaatetusalan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneiden henkilöiden tiedot ja taidot vastaavat osittain vaateliikkeiden asiakaspalvelijoiden ammattitaitovaatimuksia, mutta niiden hyödyntäminen on kiinni henkilöstä. Tutkinnon suorittaneiden henkilöiden suurimmaksi puutteeksi haastateltavat mainitsivat vajavaiset asiakaspalvelutaidot. The aim of the Bachelor's thesis was to determine if the fashion and clothing degree is able to provide additional benefit for the customer service of clothing stores. Furthermore, the intention was to study if the fashion and clothing degree provides skills needed in a clothing store and in the customer service. Research method was an interview study. Five clothing store superiors were interviewed. The clothing stores selected in Jyväskylä were Only, Fiorella, Halonen, Lindex and Seppälä. In this way opinions of different kind of clothing stores were received into the research problem. In the interview basic interview questions were used and some focus questions if needed. The results prove that fashion and clothing degree provides additional benefit in the clothing store customer service. That is shown very well in a clothing store where most clients are adult women. A conclusion can be made that fashion and clothing degree provides skills which respond partly to the customer service professional skills in a clothing store.The use of the knowledge in clothing store customer service is depending more on the person than education. According to the interviewees, the major weakness of the people who had taken the degree was insufficient customer service skills.