Palveluiden hinnoittelu - kohteena pukeutumispalvelut
Kääriäinen, Eveliina. (2008-29-05)
Kääriäinen, Eveliina.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-29-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1239960029-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1239960029-0
Tiivistelmä
Lähitulevaisuudessa on tarkoitus perustaa pukeutumispalveluita tuottava yritys. Opinnäytetyössä
tutkittiin palvelun hinnoittelun keinoja ja pyrittiin selvittämään, kuinka pukeutumispalveluita
hinnoitellaan. Yrityksen perustamisen kannalta oli tärkeää tutkia eri
hinnoittelutapoja ja kilpailevien yritysten hintatasoa. Haluttiin selvittää myös kuluttajien
kiinnostusta pukeutumispalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia suuntaa-antavia hintoja yrityksen palveluille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa selvitettiin palvelun
hinnoittelun toteuttamista kirjallisuudesta ja artikkeleista, tutkittiin kilpailevien pukeutumispalveluyritysten
hintatasoa ja teoriatietoa hankittiin myös haastattelemalla yhtä pukeutumispalvelualalla
pitkään työskennellyttä henkilöä. Tutkimusosiossa toteutettiin kysely,jonka tarkoituksena oli saada kuluttajilta tietoa heidän käyttämistään palveluistaan
sekä heidän kiinnostuksesta ja maksuvalmiudesta pukeutumispalveluihin.
Kyselystä saatiin odotettua vähemmän tutkimustuloksia. Näin ollen kyselystä saatuja tuloksia
ei voida yleistää. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että enemmistö vastaajista ei ole
käyttänyt pukeutumispalveluita eikä ole valmis maksamaan niistä. Pukeutumispalveluita
ei koettu kovin tarpeelliseksi enemmistössä vastaajia, kun niitä verrattiin muihin palveluihin.
Kuitenkin kysyttäessä kuluttajien maksuvalmiutta eri pukeutumispalveluihin,
enemmistö vastaajista olisi valmis maksamaan niistä. Saatuja kyselyn tuloksia voidaan käyttää suuntaa-antavina ajatuksina yrityksen palveluhintoja suunniteltaessa. Tarkempia tuloksia varten täytyisi toteuttaa uusi kysely suuremmalle aineistolle.
tutkittiin palvelun hinnoittelun keinoja ja pyrittiin selvittämään, kuinka pukeutumispalveluita
hinnoitellaan. Yrityksen perustamisen kannalta oli tärkeää tutkia eri
hinnoittelutapoja ja kilpailevien yritysten hintatasoa. Haluttiin selvittää myös kuluttajien
kiinnostusta pukeutumispalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli laatia suuntaa-antavia hintoja yrityksen palveluille.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa selvitettiin palvelun
hinnoittelun toteuttamista kirjallisuudesta ja artikkeleista, tutkittiin kilpailevien pukeutumispalveluyritysten
hintatasoa ja teoriatietoa hankittiin myös haastattelemalla yhtä pukeutumispalvelualalla
pitkään työskennellyttä henkilöä. Tutkimusosiossa toteutettiin kysely,jonka tarkoituksena oli saada kuluttajilta tietoa heidän käyttämistään palveluistaan
sekä heidän kiinnostuksesta ja maksuvalmiudesta pukeutumispalveluihin.
Kyselystä saatiin odotettua vähemmän tutkimustuloksia. Näin ollen kyselystä saatuja tuloksia
ei voida yleistää. Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että enemmistö vastaajista ei ole
käyttänyt pukeutumispalveluita eikä ole valmis maksamaan niistä. Pukeutumispalveluita
ei koettu kovin tarpeelliseksi enemmistössä vastaajia, kun niitä verrattiin muihin palveluihin.
Kuitenkin kysyttäessä kuluttajien maksuvalmiutta eri pukeutumispalveluihin,
enemmistö vastaajista olisi valmis maksamaan niistä. Saatuja kyselyn tuloksia voidaan käyttää suuntaa-antavina ajatuksina yrityksen palveluhintoja suunniteltaessa. Tarkempia tuloksia varten täytyisi toteuttaa uusi kysely suuremmalle aineistolle.