Unta ja unelmaa : Puvustus musikaaliproduktioon
Niskanen, Liisa; Volotinen, Iina (2010)
Niskanen, Liisa
Volotinen, Iina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082712793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082712793
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme toimeksiantajana oli Savonlinnan Taidelukio, joka toteutti yhteistyössä ulkomaalaisten oppilaitosten kanssa musikaalin keväällä 2010. Produktio oli osa Comenius-hanketta, jossa oli mukana nuoria Turkista, Saksasta ja Puolasta. Ohjaajana toimi Kira Boesen-Muhonen, joka kirjoitti myös käsikirjoituksen. Puvustuksen lähtökohtia olivat nuorten pukeutuminen, värikkyys ja nykyaikaisuus. Puvustuksen suurimpina haasteina oli suuri esiintyjäjoukko, joka oli saatava puvustuksen avulla näkyväksi Savonlinnasalin suurelle katsomolle.
Opinnäytetyömme runkona käytimme Peter Checklandin (1984, soveltanut Anttila 2005) kehittämää pehmeän systeemianalyysin mallia, joka mahdollisti puvustukseen vaikuttavien elementtien kehittymisen ideoiden ja teorioiden maailmassa tuoden ne sitten yhteen reaalimaailmaan. Lisäksi mallissa otettiin huomioon pukuharjoituksissa ilmenneet ongelmat ja muutosten tekeminen.
Puvustuksen suunnittelun tueksi tarkastelimme nuorten pukeutumista sekä värien merkitystä ajan ja tunteiden viestittäjinä. Ohjaajan toiveena oli, että puvustus jakautuisi erilaisiin ryhmiin, kuitenkaan pukematta nuoria identtisiin vaatteisiin, vaan tukien jokaisen nuoren yksilöllisyyttä. Suunnittelimme kolme erilaista ryhmää, jotka erosivat toisistaan visuaalisesti. Jokainen nuori sai oman tyylisensä vaatteet, jonka teki mahdolliseksi käyttämämme työtapa valmistusvaiheessa. Hankimme jokaiselle ryhmälle erilaisia käytettyjä asuja, joista nuoret saivat valita mieleisensä esiintymisvaatteen. Lisäksi käytettynä hankittuja vaatteita modifioitiin musikaalin tarpeen mukaan.
Suunnittelun tavoitteet toteutuivat lopputuloksessa ja puvustus sai runsaasti positiivista palautetta eri tahoilta.
Opinnäytetyömme runkona käytimme Peter Checklandin (1984, soveltanut Anttila 2005) kehittämää pehmeän systeemianalyysin mallia, joka mahdollisti puvustukseen vaikuttavien elementtien kehittymisen ideoiden ja teorioiden maailmassa tuoden ne sitten yhteen reaalimaailmaan. Lisäksi mallissa otettiin huomioon pukuharjoituksissa ilmenneet ongelmat ja muutosten tekeminen.
Puvustuksen suunnittelun tueksi tarkastelimme nuorten pukeutumista sekä värien merkitystä ajan ja tunteiden viestittäjinä. Ohjaajan toiveena oli, että puvustus jakautuisi erilaisiin ryhmiin, kuitenkaan pukematta nuoria identtisiin vaatteisiin, vaan tukien jokaisen nuoren yksilöllisyyttä. Suunnittelimme kolme erilaista ryhmää, jotka erosivat toisistaan visuaalisesti. Jokainen nuori sai oman tyylisensä vaatteet, jonka teki mahdolliseksi käyttämämme työtapa valmistusvaiheessa. Hankimme jokaiselle ryhmälle erilaisia käytettyjä asuja, joista nuoret saivat valita mieleisensä esiintymisvaatteen. Lisäksi käytettynä hankittuja vaatteita modifioitiin musikaalin tarpeen mukaan.
Suunnittelun tavoitteet toteutuivat lopputuloksessa ja puvustus sai runsaasti positiivista palautetta eri tahoilta.