Käyttäjäkysely verkkopalvelun kehitysprojektiin
Pokela, Veli-Matti (2010)
Pokela, Veli-Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005199821
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli käyttäjäkyselyn luominen verkkopalvelun kehittämisprojektissa. Työ toimi osana suuren mediatalon omistaman verkkopalvelun kehitystyötä. Työssä selvitettiin erilaisten käyttäjäkyselyiden avulla ihmisten tarpeita auton ostoon liittyen ja pohdittiin tulosten pohjalta erilaisia keinoja, joiden avulla verkkopalvelun nykyisen verkkohakukoneen saisi vastaamaan käyttäjien tämänhetkisiä tarpeita mahdollisimman tarkasti. Työ muodostui sekä käyttäjätiedon keräämisen teoreettisesta taustasta että käytännön tutkimustyöstä ja tulosten analysoinnista.
Työn tavoitteena oli luoda laaja, sähköisesti toteutettu käyttäjäkysely, jonka perusteella kartoitettiin auton ostoon liittyviä tarpeita. Tulosten pohjalta pohdittiin keinoja autohaun kehittämiseen. Ennen varsinaista käyttäjäkyselyä taustatietoa kerättiin pilottikyselyn avulla, jonka pohjalta pääkysely luotiin. Käyttäjäkyselyiden toteutuksen ja tulosten analysoinnin lisäksi työssä tutkittiin myös teoreettisella tasolla erilaisia menetelmiä kerätä tietoa käyttäjistä. Nämä työssä käsitellyt käyttäjätiedonkeruumenetelmät olivat ryhmä-, teema- ja kuvakorttihaastattelut, kyselyt ja sosiogrammimenetelmät.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin segmentoitua käyttäjät autotietämyksen mukaan, selvitettyä käyttäjäryhmien tarpeet auton ostoon liittyen ja vertailtua käyttäjäryhmien tarpeita keskenään. Näiden tulosten pohjalta luotiin alustavia hahmotelmia tulevan hakukoneen sisällöstä ja rakentesta. Lisäksi kyselystä saadut tulokset toimivat hyvänä pohjatietona, jonka avulla tarvepohjaisen hakukoneen kehitysprojektia voidaan jatkaa yrityksen sisällä. Insinöörityö antoi myös käytännön esimerkin tarvepohjaisen suunnittelun alkuvaiheista.
Työn tavoitteena oli luoda laaja, sähköisesti toteutettu käyttäjäkysely, jonka perusteella kartoitettiin auton ostoon liittyviä tarpeita. Tulosten pohjalta pohdittiin keinoja autohaun kehittämiseen. Ennen varsinaista käyttäjäkyselyä taustatietoa kerättiin pilottikyselyn avulla, jonka pohjalta pääkysely luotiin. Käyttäjäkyselyiden toteutuksen ja tulosten analysoinnin lisäksi työssä tutkittiin myös teoreettisella tasolla erilaisia menetelmiä kerätä tietoa käyttäjistä. Nämä työssä käsitellyt käyttäjätiedonkeruumenetelmät olivat ryhmä-, teema- ja kuvakorttihaastattelut, kyselyt ja sosiogrammimenetelmät.
Insinöörityön lopputuloksena saatiin segmentoitua käyttäjät autotietämyksen mukaan, selvitettyä käyttäjäryhmien tarpeet auton ostoon liittyen ja vertailtua käyttäjäryhmien tarpeita keskenään. Näiden tulosten pohjalta luotiin alustavia hahmotelmia tulevan hakukoneen sisällöstä ja rakentesta. Lisäksi kyselystä saadut tulokset toimivat hyvänä pohjatietona, jonka avulla tarvepohjaisen hakukoneen kehitysprojektia voidaan jatkaa yrityksen sisällä. Insinöörityö antoi myös käytännön esimerkin tarvepohjaisen suunnittelun alkuvaiheista.