Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Käyttötavararyhmän toimintatapojen ja -mallien kartoitus- ja kehitysprojekti
Jauhiainen, Ville (2010)
Jauhiainen, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090712896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090712896
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin päivittäistavarakauppaketju X:n toimesta ja sen tarkoituksena oli kartoittaa ja kehittää yrityksessä käytettyjä tilaus-toimitusketjun hallintaan liittyviä toimintamalleja.
Opinnäytetyöprojektissa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja kaupan alan toimintaympäristö toimi opinnäytetyön viitekehyksenä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, tehostaako sähköinen tilaustapa toimeksiantaja yrityksen operatiivista toimintaa. Tavoitteena oli myös kartoittaa sähköisessä tilaustavassa esille tulleita ongelmakohtia ja sitä kautta kehittää kohdeyrityksen toimintamalleja. Koko tutkimuksen ajan kaikkia esille tulleita asioita tarkasteltiin kohdeyrityksen erään tavararyhmän näkökulmasta.
Opinnäytetyöprojekti jakautui kahteen eri osioon, ensin suoritettuun etsinnälliseen tutkimukseen, jossa perehdyttiin kohdeyrityksen toimintatapoihin ja kaupan alan toimintaympäristöön. Etsinnällinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluiden ja alan teoria kirjallisuuteen tutustumisen avulla. Etsinnällisen tutkimuksen jälkeen toisessa osiossa suoritettiin kuvaileva tutkimus, jossa kartoitettiin sähköisen tilaustavan hyötyjä ja ongelmakohtia. Hyötyjen ja ongelmakohtien kartoittaminen tapahtui strukturoidun lomakehaastattelun avulla. Lomakehaastattelu keskittyi eri tilaustapojen vertailuun ja sähköisen tilaamisen toimivuuden arviointiin. Lomakehaastattelu lähetettiin päivittäistavarakauppaketjun myymälöihin 386 henkilölle, jotka olivat vastuussa käyttötavararyhmien tilaamisesta.
Haastatteluun vastasi 56 henkilöä, joten vastausprosentti oli 14,5 %. Tutkimustuloksissa selvisi, että käytössä olevista tilaustavoista sähköiset tilaustapavaihtoehdot, automaattinen tilaus ja tilaus kannettavalla tilauspäätteellä, ovat nopeimpia ja toimivimpia tuotteiden tilaamiseen. Tutkimuksen mukaan automaattista tilausta pidettiin nopeana ja toimivana tilaustapana. Kannettavalla tilauspäätteellä tilaamista pidettiin nopeana, mutta sen toimivuudessa nähtiin olevan kehittämistä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin myös kohdeyrityksen eri jakelutieratkaisuja ja analysoitiin, mikä niistä olisi paras vaihtoehto päivittäistavarakauppaketju X:n eräälle tavararyhmälle. Johtopäätöksenä nähtiin, että varastomalli ei olisi sopiva vaihtoehto, joten valinta tulisi tehdä suoratoimitus- ja terminaalimallin välillä.
Opinnäytetyöprojektissa hyödynnettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä ja kaupan alan toimintaympäristö toimi opinnäytetyön viitekehyksenä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa, tehostaako sähköinen tilaustapa toimeksiantaja yrityksen operatiivista toimintaa. Tavoitteena oli myös kartoittaa sähköisessä tilaustavassa esille tulleita ongelmakohtia ja sitä kautta kehittää kohdeyrityksen toimintamalleja. Koko tutkimuksen ajan kaikkia esille tulleita asioita tarkasteltiin kohdeyrityksen erään tavararyhmän näkökulmasta.
Opinnäytetyöprojekti jakautui kahteen eri osioon, ensin suoritettuun etsinnälliseen tutkimukseen, jossa perehdyttiin kohdeyrityksen toimintatapoihin ja kaupan alan toimintaympäristöön. Etsinnällinen tutkimus suoritettiin teemahaastatteluiden ja alan teoria kirjallisuuteen tutustumisen avulla. Etsinnällisen tutkimuksen jälkeen toisessa osiossa suoritettiin kuvaileva tutkimus, jossa kartoitettiin sähköisen tilaustavan hyötyjä ja ongelmakohtia. Hyötyjen ja ongelmakohtien kartoittaminen tapahtui strukturoidun lomakehaastattelun avulla. Lomakehaastattelu keskittyi eri tilaustapojen vertailuun ja sähköisen tilaamisen toimivuuden arviointiin. Lomakehaastattelu lähetettiin päivittäistavarakauppaketjun myymälöihin 386 henkilölle, jotka olivat vastuussa käyttötavararyhmien tilaamisesta.
Haastatteluun vastasi 56 henkilöä, joten vastausprosentti oli 14,5 %. Tutkimustuloksissa selvisi, että käytössä olevista tilaustavoista sähköiset tilaustapavaihtoehdot, automaattinen tilaus ja tilaus kannettavalla tilauspäätteellä, ovat nopeimpia ja toimivimpia tuotteiden tilaamiseen. Tutkimuksen mukaan automaattista tilausta pidettiin nopeana ja toimivana tilaustapana. Kannettavalla tilauspäätteellä tilaamista pidettiin nopeana, mutta sen toimivuudessa nähtiin olevan kehittämistä.
Opinnäytetyössä käsiteltiin myös kohdeyrityksen eri jakelutieratkaisuja ja analysoitiin, mikä niistä olisi paras vaihtoehto päivittäistavarakauppaketju X:n eräälle tavararyhmälle. Johtopäätöksenä nähtiin, että varastomalli ei olisi sopiva vaihtoehto, joten valinta tulisi tehdä suoratoimitus- ja terminaalimallin välillä.