Nuorten tietoja seksuaalisuudesta
Sutinen, Sallamari (2010)
Sutinen, Sallamari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413004
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena olivat nuoret ja seksuaalisuus. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Porin Lyseon koulun ja Porin ehkäisyneuvolan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä nuoret tietävät seksuaalisuudesta ja seksuaalisuuteen liittyvistä asioista, mistä he ovat saaneet tietonsa ja mistä seksuaalisuuteen liittyvästä asiasta he haluaisivat tietää lisää. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa tietoa kyselyyn vastanneiden nuorten opettajille sekä ehkäisyneuvolan että kouluterveydenhoitajille siitä, mitä nuoret tietävät seksuaalisuudesta, mistä tiedot ovat peräisin ja mistä seksuaalisuuteen liittyvästä asiasta he haluaisivat tietää lisää. Tutkimustulosten avulla koulun on mahdollista kehittää oppimateriaalejaan tai opetustapojaan ja ehkäisyneuvolassa voidaan lisätä nuorten tietoisuutta niissä asioissa, jotka opinnäytetyön kyselyssä olivat vaikeita.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin survey-tutkimuksen tapaan kyselylomakkeella, mikä sisälsi 31 strukturoitua kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Aineisto kerättiin keväällä 2009 Porin Lyseon koulun kahdeksasluokkalaisilta. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 60. Kaksi vastaajista oli sairaana kyselyn täyttöpäivänä, joten vastauksia kertyi 58. Vastausprosentti oli näin ollen 97. Yksi kyselylomake oli hylättävä, sillä vastaaja oli täyttänyt lomakkeen ohjeiden vastaisesti.
Tutkimustulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tulokset on esitetty havaintomatriisin avulla taulukoin ja avattu myös sanoin. Kyselylomakkeen kysymykset ovat ryhmitelty kahdeksaan aihealueeseen, jotka ovat murrosikä, sukupuolielinten rakenne ja toiminta, itsetyydytys, seksuaalinen monimuotoisuus ja kanssakäyminen, raskaus, ehkäisy, sukupuolitaudit sekä pedofilia.
Tutkimustulosten perusteella nuorten tietämys seksuaalisuudesta on osin tyydyttävää, osin hyvää. Vastaajat itse tuntuvat kokevan tietonsa riittäviksi, sillä monikaan ei tarvinnut tai halunnut lisätietoa seksuaalisuudesta tai siihen liittyvästä asiasta. Tulokset osoittavat, että tytöt tietävät seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä asioista enemmän kuin pojat. Tulosten perusteella nuorten tietämys on kuitenkin vaihtelevaa niin aihealueiden välillä kuin niiden sisälläkin. Vahvinta aluetta olivat yksittäiset kysymykset liittyen esimerkiksi pedofiliaan ja ehkäisyyn, kun taas heikointa oli esimerkiksi sukupuolitautien tuntemus.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin survey-tutkimuksen tapaan kyselylomakkeella, mikä sisälsi 31 strukturoitua kysymystä ja yhden avoimen kysymyksen. Aineisto kerättiin keväällä 2009 Porin Lyseon koulun kahdeksasluokkalaisilta. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 60. Kaksi vastaajista oli sairaana kyselyn täyttöpäivänä, joten vastauksia kertyi 58. Vastausprosentti oli näin ollen 97. Yksi kyselylomake oli hylättävä, sillä vastaaja oli täyttänyt lomakkeen ohjeiden vastaisesti.
Tutkimustulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin. Tulokset on esitetty havaintomatriisin avulla taulukoin ja avattu myös sanoin. Kyselylomakkeen kysymykset ovat ryhmitelty kahdeksaan aihealueeseen, jotka ovat murrosikä, sukupuolielinten rakenne ja toiminta, itsetyydytys, seksuaalinen monimuotoisuus ja kanssakäyminen, raskaus, ehkäisy, sukupuolitaudit sekä pedofilia.
Tutkimustulosten perusteella nuorten tietämys seksuaalisuudesta on osin tyydyttävää, osin hyvää. Vastaajat itse tuntuvat kokevan tietonsa riittäviksi, sillä monikaan ei tarvinnut tai halunnut lisätietoa seksuaalisuudesta tai siihen liittyvästä asiasta. Tulokset osoittavat, että tytöt tietävät seksuaalisuudesta ja siihen liittyvistä asioista enemmän kuin pojat. Tulosten perusteella nuorten tietämys on kuitenkin vaihtelevaa niin aihealueiden välillä kuin niiden sisälläkin. Vahvinta aluetta olivat yksittäiset kysymykset liittyen esimerkiksi pedofiliaan ja ehkäisyyn, kun taas heikointa oli esimerkiksi sukupuolitautien tuntemus.