Kilpailija-analyysi ja potentiaalikartoitus markkinatutkimusyritys X:lle
Tamminen, Matti; Tuomi, Teemu (2010)
Tamminen, Matti
Tuomi, Teemu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091513047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alkavan markkinatutkimusyrityksen liiketoiminnalliset edellytykset Satakunnan paikallismarkkinoilla sekä kartoittaa alueen potentiaalinen asiakaskunta. Sekundäärisenä tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää yleinen markkinatilanne ja taantuman mahdolliset vaikutukset yrityksen perustamiseen ja toimintaan. Opinnäytetyössä suoritettiin kevään 2009 aikana kaksi tutkimusta, joista toinen oli puolistrukturoitu puhelinhaastattelu kilpailijoille ja toinen pisteytetty sähköpostikysely alueen yrityksille. Tutkimukset selvittivät kilpailija-analyysin kautta alueen kilpailutilannetta ja potentiaalikartoituksen kautta mahdollisen asiakaskunnan mielipiteitä toimeksiantajan palveluita kohtaan. Puhelinhaastatteluun valitsimme 10 alan yritystä, 4 Satakunnasta ja 6 muualta Suomesta työnantajamme toiveiden mukaan, harkinnanvaraisena otoksena. Sähköpostikyselyyn taas valitsimme 152 yli kymmenen henkeä työllistävää palveluyritystä. Vastaajat valittiin ositetulla otannalla, jokaiselta toimialalta 5-10 yritystä. Työn teoriaosassa paneuduttiin markkinointitutkimukseen sekä kilpailija-analyysiin. Lisäksi selvitettiin kvalitatiiviset ja kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät sekä tutkimukset luotettavuuden puitteet. Tutkimusten tulosten perusteella toimeksiantajamme kartoittivat intressinsä uudelleen ja päättivät lykätä uuden yrityksen perustamista taantuman vaikeimman vaiheen ohitse.