Oppimistyylit ja henkilökohtaistaminen ammatillisessa erityisopetuksessa
Forsberg-Piirainen, Seija; Granqvist-Pellinen, Annikki (2007-06-07)
Forsberg-Piirainen, Seija
Granqvist-Pellinen, Annikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1191827705-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1191827705-9
Tiivistelmä
Tässä työssä tuomme esille oppimistyylien merkityksen ammatillisessa erityisopetuksessa. Olemme käsitelleet aihetta aikuisten ja nuorten näkökulmasta. Oppimistyylien merkitys korostuu aikuisten näytöissä sekä nuorten ammattiosaamisen näytöissä. Yksilöllisten oppimistyylien tunnistaminen auttaa löytämään oikeat metodit opiskelussa ja opettamisessa, se mahdollistaa nuorten ja aikuisten opiskelun tavoitteeksi asetetun henkilökohtaistamisen. Erityisopiskelijan opintojen henkilökohtaistamista tarvitaan oppilaitoksessa opiskeltaessa. Yhä tärkeämpää on saada myös erityisopiskelijalle yhteys oikeaan työelämään ja siellä opiskelun henkilökohtaistaminen. Uutena haasteena ovat nuorisoasteellekin tulleet näytöt. Näyttöjen henkilökohtaistaminen on osa kehityshankettamme. Erityisopetuksen tukitoimilla ja oppimiseen liittyvillä tukimateriaalilla madalletaan varsinkin aikuisten kohdalla opiskeluun hakeutumisen kynnystä. Tietoisuus siitä, että aikuispuolellakin on mahdollista saada tukea opiskeluun, on rohkaissut aikuisia hakeutumaan koulutukseen, vaikka heillä on ollut huonoja kokemuksia aikaisemmista opinnoista.