Erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden menestyminen työturvallisuusnäytössä Jyväskylän ammattiopiston sähkö- ja rakennusosastoilla
Korhonen, Hannu (2008-05-29)
Korhonen, Hannu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221023423-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1221023423-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni pääkysymyksenä selvitin, miten erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijat menestyivät työturvallisuusnäytössä suhteessa muihin opiskelijoihin Jyväskylän ammattiopiston sähkö-, talonrakennus-, talotekniikkaja pintakäsittelyaloilla vuosina 2005-2008. Lisäksi tavoitteenani oli pyrkiä tunnistamaan ja löytämään mahdollisia muita kehittämiskohteita työturvallisuusnäytön eri vaiheista. Tällaisia voivat olla esimerkiksi mahdollinen lisätuen tarve erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Samalla perehdyin melko laajasti myös työturvallisuusnäytön eri vaiheisiin, vuoden 2003 alun kokeiluista nykyiseen toteutustapaan. Nykymuodossaan myös erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat otetaan huomioon työturvallisuusnäytön eri vaiheissa. Tehtäviä harjoitellaan ennakkoon ja erityisopettajien asiantuntemusta tarjotaan mm. teoriataitoja vaativissa tehtäväpisteissä. Toimintamalliin kuuluu moniammatillinen työskentelytapa: niin opettajat kuin edellisen vuosikurssin opiskelijatkin neljältä eri koulutusalalta, erityisopettajat ja jonkin verran myös yhteisten aineiden opettajat toimivat yhteistyössä. Työturvallisuusnäyttö on Jyväskylän ammattiopiston neljän em. eri ammattialan yhteinen toimintamalli, minkä suorittaa nykyisellään n. 250 opiskelijaa vuosittain ennen työsisäoppimisjaksoa ja minkä avulla yritetään taata em. alojen yrityksille työssäoppijoiden mahdollisimman yhdenmukaiset ja yhdessä sovitut tiedot ja taidot työturvallisuusosaamisessa työssäoppimisjaksoilla. Kehittämishankkeen tuloksena voidaan todeta, että työturvallisuusnäyttö toimii hyvin myös erityisen tuen tarpeessa olevien opiskelijoiden kohdalla, sillä kokonaisuudessaan he menestyivät yhtä hyvin kuin muu vertailuryhmä. Pientä eroa oli teoriataitoja vaativissa tehtäväpisteissä vertailuryhmän eduksi, mutta vastaavasti käytännön taitoja vaativissa tehtäväpisteissä erityistä tukea tarvitsevat menestyivät jopa hieman paremmin kuin vertailuryhmä. Työturvallisuusnäytön kehittämisideana ehdotetaan teoriatehtävien laatimista selkokielelle, mikä on varmasti hyvä kaikille työturvallisuusnäyttöön osallistuville, eikä vähiten erityisen tuen tarpeessa oleville opiskelijoille. Samoin erityisen tuen tarpeen selvittäminen heti opintojen alkuvaiheessa ja niiden pohjalta tarvittavien HOJKS:n tekeminen kaikilla ammattialoilla tulisi varmistaa.