Erityisen oppijan työssäoppiminen : ohje opiskelijalle ja ohjaajille
Linnaranta, Asko; Sikanen, Asko (2008-12-09)
Linnaranta, Asko
Sikanen, Asko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-12-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236929637-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236929637-8
Tiivistelmä
Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistossa on panostettu erilaisen oppijan opetuksen kehittämiseen. Ammatti- ja aikuisopistolla on ollut useita erilaisen oppijan opetusta ja ohjausta kehittäviä hankkeita. Tämän Opetushallituksen tukeman hankkeen tavoitteena on kehittää erilaisen oppijan työssäoppimista. Lähtökohtana työlle oli tunnistaa ja kuvata erilaisen oppijan työssäoppimiseen liittyvät kehittämiskohteet. Työssäoppiminen on osa ammatillisia perusopintoja, jossa oppilaitos on yhdessä työelämän kanssa järjestämässä oppimista tulevaa työtä vastaavissa ympäristöissä. Oppilaitoksen taholta erilaisen oppijan työssäoppiminen vaatii opiskelijan riittävää ohjausta yhdessä työssäoppimispaikan kanssa. Työssäoppimisen ohjausta on annettava opintojen alusta lähtien. Ohjauksen avuksi kehitettiin työssäoppimisen ohjauksen toimintaohje erilaiselle oppijalle. Ohjauksessa pitää uskaltaa käyttää säädösten antamaa vapautta erilaisen oppijan opintojen menetelmälliselle ja sisällölliselle toteuttamiselle. Näin tuetaan motivaation syntymistä ja luodaan otollisia oppimistilanteita. Työyhteisöltä edellytetään kykyä motivoida ja kannustaa erilaista oppijaa myönteisellä palautteella. Oppilaitoksen ja työpaikan yhteydenpitoa työssäoppimisjakson aikana on kehitettävä. Samoin työssäoppimisjakson liittymistä muihin opintoihin. Erilaisen oppijan työssäoppimisen laadullinen parantaminen edellyttää kollegiaalisen yhteistyön ja ohjauksen resurssien lisäämistä. Työelämäyhteydet koko oppilaitoksen henkilöstölle ovat tärkeitä. Työssäoppimisen aikana kehittynyt sosiaalinen yhteisöllisyys on vaalittava asia ja elinikäisen oppimisen tärkein osatekijä.