Kotitaloutta selkeäkielisesti
Veikkolainen, Marjo (2010-02-22)
Veikkolainen, Marjo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2010-02-22
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1266823288-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1266823288-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena on suunnitella työohjeisto kotitalousoppiaineeseen peruskoulun yläkouluun erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden käyttöön. Työskentelen kotitalousopettajana perusopetuksen yläkoulussa. Koulussamme on oppilaita, joilla on tarkkaavaisuusvaikeuksia, sosiaalista sopeutumattomuutta tai tunne-elämän häiriöitä. Nämä erityistä tukea tarvitsevat oppilaat opiskelevat integroituna isommissa ryhmissä, joten selkeät ohjeet helpottavat sekä opettajan että oppilaiden työskentelyä. Kehittämishankkeessani olen suunnitellut ja kokeillut monenlaisia pääruoka-, salaatti-, jälkiruoka-, ja leivontaohjeita, joista olen sitten valinnut käyttökelpoisimmat ohjeet kotitaloustunneille. Ohjeissa olen huomioinut kotitalousopetuksen opetussuunnitelman perusteet sekä aihekokonaisuudet. Lähtiessäni rakentamaan ohjeita, mietin ensin kenelle niitä kirjoitan ja mitä kirjoitan, eli mitä oppilaan täytyy osata omaksua ohjeesta. Kiinnitin myös huomiota tekstin rakenteeseen. Lisäksi käytin mahdollisimman lyhyitä lauseita ja mietin mitä tietoja oppilaalla on ennestään. Selkeäkielisistä ohjeista olen koonnut kansion, josta voidaan tarvittaessa etsiä oppilaalle selkeäkielinen ohje. Kokeillessani selkeämpiä työohjeita tukea tarvitsevilla oppilailla, sujui heidän työskentelynsä huomattavasti aikaisempaa paremmin. Oppilaat kokivat ymmärtävänsä ohjeita ja sitä kautta oppivat luottamaan enemmän itseensä. Myös itseohjautuvuus parani kun pystyttiin työskentelemään itsenäisemmin. Ohjeita kokeillessa totesin myös, että selkeäkielistä oppimateriaalia voivat käyttää muutkin kuin erityistä tukea tarvitsevat.