Erityistuen ja -ohjauksen tunnistamismahdollisuudet : Etelä-Karjalan Aikuisopisto Aktivassa
Viskari-Lippojoki, Ulla (2007-05-09)
Viskari-Lippojoki, Ulla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196248499-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196248499-0
Tiivistelmä
Etelä-Karjalan Koulutuskuntayhtymän aikuisopistossa AKTIVASSA toteutetaan Opetushallituksen määräystä henkilökohtaistamisesta 1.3.2007 jälkeen. Henkilökohtaistaminen perustuu yksilöllistämiseen, jolloin myös on kiinnitettävä huomiota opiskelijoiden yksilöllisiin erityistuen tarpeisiin. Työn tavoitteena on kehittää aikuisopisto AKTIVAAN henkilökohtaistamisen tueksi erilaisia tunnistamismenetelmiä, joiden avulla erityisen tuen ja ohjauksen tarve voidaan selvittää. Aikuisopistossa ei ole aikaisemmin järjestetty erityisohjausta, joten kehittämishanke perustuu tekijän henkilökohtaiseen kehittämistyöhön, kokemuksiin ja koulutusnäkemyksiin. Erilaisten kartoitusten ja tunnistamismenetelmien ohessa on syntynyt oppilaitokseen opiskelijatukiryhmä, jota myöskään ei aiemmin ole ollut. Tukiryhmä on kokoontunut ensimmäisen kerran keväällä ja sen toiminta tulee jatkumaan syksyn 2007 ajan. Opiskelijatukiryhmän työ tukee erityistuen ja ohjauksen kokonaisuutta. Kehittämishankkeeseen kuuluu suunnitelma ns. oppimisklinikan perustamisesta. Tässä tukipisteessä annetaan ohjausta niin opiskelijoille kuin henkilöstöllekin. Ohjaus painottuu aluksi kirjallisten taitojen ja matematiikan opintojen tukemiseen, mutta toiminta tulee laajenemaan muiden ohjaustarpeiden selvittyä. Opetushenkilöstölle suunnatun kyselyn, kokemusten ja aiempien projektien perusteella näyttää siltä, että erityiselle tuelle ja ohjaukselle on tänä päivänä aikuistenkin keskuudessa tarvetta ja kysyntää. Kehittämishanke on tullut todella tarpeeseen, ja voidaan sanoa, että erityisopettajuutta ja ohjausta tarvitaan enenevissä määrin kaikilla aloilla ja osaamisen kannustamisena ja motivointina.