Ryhmädynamiikka erityisopiskelijaryhmässä
Erkkilä-Häkkinen, Sirpa (2006)
Erkkilä-Häkkinen, Sirpa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-245
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aihe sai alkunsa omakohtaisesta kokemuksesta erityisopiskelijaryhmän ryhmädynamiikan ongelmista. Kymmenen erityisopiskelijan ryhmässä ei opettajan näkökulmasta tapahtunut ryhmäytymistä ensimmäisen vuoden aikana. Kehittämishankkeen teoriaosassa tarkastellaan mm. ryhmäytymistä, yksilön identiteetin ja itsetunnon merkitystä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa sekä luottamuksen vaikutusta ryhmädynamiikan onnistumiselle. Empiirinen osa on toteutettu opiskelijoiden tekemien miellekarttojen ryhmä vuorovaikutussuhteista sekä opettajan ajatusten ja kokemusten pohjalta. Ryhmän vuorovaikutussuhteista on myös verrattu toiseen vastaavanlaiseen ryhmään. Ryhmän jäsenten kokemus ryhmädynamiiksta on positiivinen ja heidän mielestään heillä on ryhmässä hyvät suhteet. Opettajan näkökulmasta tarkasteltuna ryhmä on passiivinen, lukkiutunut, epäsosiaalinen ja hyvin sulkeutunut. Johtopäätöksenä todetaankin, että tarkasteltavaan erityisopiskelijaryhmään on joko kerääntynyt hyvin samanlaisia hiljaisia, sisäänpäin kääntyneitä ja varhaisessa kuntoutusvaiheessa olevia yksilöitä, jotka hyväksyvät tilanteen. Ryhmäytyminen on myös voinut tapahtua, vaikka se ei ehkä täytäkään normaaleja ryhmärakenteen tunnusmerkkejä. Hyvän ryhmädynamiikan onnistumisen kannalta on tärkeää, että mm. luokkatila ja ryhmänohjaaja omalla toiminnallaan mahdollistaa sen. The aim of the development project based on the teacher's own experience when the group dynamics do not work in a class of special-educations students. In the observe group is ten special-education students whose study in a vocational special needs school. The teacher did not think that students have any synergy in a time of first school year. The subject-matter of development project consist of a group dynamics, an identity and a human relations skills. In the development project is based on mind maps of student relations. The peer group is special-education group in a same school. The students believe that they have a good group action. The teacher think thatthe students in a group are passive, they are not good in a social skills and thereare some how in a locked. In a conclusion saying that the people in this group are very similar. They have same kind of problems, they are not social persons and the most of them have a middle of very hard psychical of rehabilitation. After all they just accept the situationof their group dynamics even this is no a typical of group. The good group dynamics needs for example the space where the people can seen east others, a lots of group works and the teacher how do every think that students can do group action.