Kohti työelämälähtöistä opetusta tuotteiden esillelaitossa
Rinkinen, Soile. (2008-08-01)
Rinkinen, Soile.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234262861-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234262861-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on löytää uusia tai jalostaa jo olemassa olevia opetustapoja vastaamaan työelämän muuttuvia tarpeita. Nykyään myyjien työnkuva on muuntunut. Ennen voitiin puhua kauppojen myyjistä, nykyään asiakaspalvelija on osuvampi nimitys kaupan alan työtekijöille. Yritykset hakevat tehokkuutta ja katteellista myyntiä. Kilpailun kiristymisen myötä on myymälöiden pystyttävä erottumaan toisistaan visuaalisten elämysten avulla. Hankkeen tiedot opetus- ja oppimismenetelmistä on saatu haastattelemalla kolmen eri oppilaitoksen opettajia. Kaikkien oppilaitosten edustajat olivat yksimielisiä siitä, että tuotteiden esillelaittaminen on tärkeä osa kaupanalan asiakaspalvelua. Kaikissa haastattelemissani oppilaitoksissa orientoidutaan tuotteiden esillelaittoihin kognitiivisen oppimiskäsityksen täydellisen oppimisprosessin mallin mukaisesti. Tärkeimmäksi opetusmenetelmäksi nousi jokaisessa oppilaitoksessa käytännön harjoitukset. Yhteistyön lisääminen lähialueen kaupanalan yritysten kanssa pitäisi opetuksen tason lähellä työelämän muuttuvia vaatimuksia. Opettajien kannattaisi myös verkostoitua. Heidän ammattitaidon ja näkemyksen yhdistäminen projektimuotoisesti kehittäisi opetusta lähemmäksi työelämän tarpeita ja yhdenmukaistaisi opetuksen tasalaatuisuutta maassamme.