Hierojan ammattitutkinnon näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma ja henkilökohtaistaminen
Kraft, Timo. (2008-08-04)
Kraft, Timo.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-08-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233055558-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233055558-2
Tiivistelmä
Aikuisten kouluttamisen haasteet kasvavat koko ajan. Muutokset kohdentuvat esimerkiksi työvoiman ikääntymiseen, pitkiin koulutusuriin ja organisaatioiden rakennemuutoksiin sekä erityisesti osaamisen merkityksen kasvuun työssä. Keskeisimpiä haasteita on aikuisopiskelun henkilökohtaistaminen. AiHe-projekti keskittyi kuuden vuoden ajan kehittämään näyttötutkintotoiminnan laatua ja vaikuttavuutta henkilökohtaistamisen avulla. Kehittämistyössäni tarkastelen oppilaitoksen henkilökohtaistamissuunnitelmia ja siihen liittyviä teemoja suhteessa hierojan ammattitutkintoon. Näyttötutkinnon järjestämissuunnitelma sisältää henkilökohtaistamisen kaksi ensimmäistä osaa (mitkä ne ovat). Niiden lisäksi tarkastelen myös koulutuksen järjestämisen henkilökohtaistamista sekä verkostoitumista, joka on olennaisen osa näyttötutkintojärjestelmässä. Aikuisten kolmivaiheisen henkilökohtaistamisen keskeisiä käsitteitä ovat aiemmin hankitun tiedon sekä taidon hallinnan tunnistaminen ja tunnustaminen. Ajatus tähän työhön on lähtenyt siitä, että olen ollut lähes viisitoista vuotta mukana kehittämässä hierojan ammattitutkintojärjestelmää. Oma tavoitteeni kehityshankkeelleni on ollut selventää valtakunnallista ja oppilaitoksen henkilökohtaostamisstrategiaa ja muokata se hierojan ammattitutkintoon sopivaksi. Tutkintojärjestelmä ja henkilökohtaistaminen ovat kehittyneet ja kasvaneet. Sen seurauksena on oppilaitosten sisäinen ja välinen verkostoituminen alueellisesti ja valtakunnallisesti lisääntynyt. Tämän kehittämishankkeen tuloksena on syntynyt hierojan ammattitutkintoon näyttötutkinnon järjestämisuunnitelma.