Matkailuyritysten valmentajan erikoistumisopintojen opetussuunnitelma
Niskanen, Mika (2008-01-25)
Niskanen, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205834903-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1205834903-9
Tiivistelmä
Ammatillisiin opettajaopintoihin liittyvässä kehittämishankkeessa tuotettiin opetussuunnitelma Jyväskylän Ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousyksikössä ( MARATA ) toteutettavaan Matkailuyritysten valmentajan erikoistumisopintoihin. Erikoistumisopinnot toteutetaan MARATAn ja Seinäjoen ammattikorkeakoulun täydennyskoulutusyksikön yhteistyönä, jonka vuoksi opetussuunnitelma matkailuyritysten valmentajan erikoistumisopintoihin ei ole osoitus tiedollisen oppimisen välineellistämisestä vaan myös osoitus kahden organisaation yhteistyön mahdollisuuksista ja eräistä yhteistyön kannalta oleellisten elementtien välttämättömyyksistä. Kehittämistyössä käytetty tutkimusmenetelmä oli täysin laadullinen, artikkeleihin ja kirjoihin perustuva työ. Huomioiden opetussuunnitelmien teoreettiset eroavuudet, matkailuyritysten valmentajan erikoistumisopintoihin luotiin blokkimallia mukaileva opetussuunnitelma. Blokkimallin ”valmiiksi vuodessa” sopii erikoistumisopintojen opetussuunnitelman kehykseksi varsinkin kun opintojen sisällöt ovat kiinteät koko vuoden mittaisten opintojen aikana. Opetussuunnitelman taustalla vaikuttaa kokemuksellis – sosiaalikonstruktivistiset ajatukset oppimisesta. Aikuisopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen ja tietojen syventämiseen liittyen erikoistumisopinnot voivat edellyttää opiskelijoilta itseohjautuvuutta ja kykyä tiedon reflektointiin.