Lastensuojelulaki 2008 : ideoita lastensuojelulain perehdyttämiseen
Hautamäki, Eija (2008-09-04)
Hautamäki, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238403423-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238403423-6
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuottaa Jalasjärven kunnassa eri lastensuojelun yhteistyötahoille uuteen lastensuojelulakiin perustuva koulutuskokonaisuus. Koulutustilaisuudet toteutettiin keväällä 2008. Tarkastelun pääpaino kehittämishankkeessa oli yhteistyön kannalta merkityksellisimmät lain kohdat, kuten ilmoitusvelvollisuus, lapsen osallisuus ja menettelysäädökset Lastensuojelutyötä ei voi määritellä yksiselitteisesti, koska lastensuojelu on moninaista ja monella eri tasolla tapahtuvaa toimintaa. Yleisellä tasolla se on lasten ja nuorten kasvuoloihin vaikuttamista. Yksittäisen lapsen kohdalla lastensuojelun toimenpiteillä korvataan tarvittaessa vanhemmuutta. Uusi lastensuojelulaki korostaa ennaltaehkäisevää toimintaa sekä lasten ja perheiden ongelmiin reagoimista mahdollisimman varhain ja oikea-aikaisesti. Laissa lastensuojelutyö jaetaan varsinaiseen lapsi- ja perhekohtaiseen sekä ennaltaehkäisevään työhön. Lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelu- työssä pääpaino on yksittäisten lasten ja perheiden tukeminen sekä auttaminen lastensuojelun avohuollon tukitoimin tai tarvittaessa järjestämällä lapselle sijaishuoltoa. Ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä on kaikki se työ, joka tehdään lasten ja nuorten kehityksen sekä kasvun tueksi sekä koulu- ja terveydenhuollon viranomaisten tarjoamat erityispalvelut. Hankkeessa perehdyttiin työssä oppimisen ja vuorovaikutukseen perustuvan oppimisen teorioihin. Koulutus- ja keskustelutilaisuudet toteutettiin keskustelevan oppimisen periaatteita noudattaen.