Oman käyttöteorian kehittelyä liike-englannin opetukseen
Rinne, Anu. (2007-05-14)
Rinne, Anu.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235980210-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235980210-5
Tiivistelmä
Tavoitteena oli kehittää omaa käyttöteoriaa kielten opettajan työhön. Lisäksi tavoitteena oli myös ideoida ja suunnitella erilaisia kielen harjoituksia, jotka toteutetaan opiskelemalla pienryhmissä. Tavoitteena oli myös pohtia minkälaisissa ryhmissä kielten opiskelua olisi paras toteuttaa. Käyttöteorian kehityksen sekä harjoitusten suunnittelun lähtökohtana käytettiin pääasiassa konstruktivistista ja kokemuksellista oppimiskäsitystä. Harjoituksset suunniteltiin liike-englannin kurssille ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Harjoitukset sisälsivät valmistelevia esitehtäviä, luetun- ja kuullunymmärtämisharjoituksia, kommunikaatio- sekä kirjoitusharjoituksia, ja lopuksi opittujen asioiden kertausharjoituksia. Pohdinnat osoittivat, että erilaisia tapoja opetella kieltä on paljon. Harjoitusten toimivuus riippuu opetusryhmän luonteesta ja kielen tasosta. Opetuksessa pienryhmät, joissa on 2-4 opiskelijaa, olisivat ihanteellisimmat kielen oppimisen kannalta. Pohdinnat osoittivat myös, että opetussunnitelma on aina joustava, suuntaa antava suunnitelma, joka elää tilanteen mukaan. Alustava suunnitelma mukautetaan tietylle opetusryhmälle, ajan hengelle ja opetuksen tavoitteille sopivaksi.