Blues-improvisoinnin opettaminen lickien avulla
Mustonen, Tuomo (2009-03-35)
Mustonen, Tuomo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-03-35
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249462477-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1249462477-1
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössäni tutkin improvisoinnin opettamista lickien avulla. Lickit ovat yleisesti sooloissa käytettyjä, hyväksi havaittuja melodiafraaseja. Erityisesti keskityn blues-improvisointiin. Opetin yhden syyslukukauden ajan yhdeksälle oppilaalle blues-improvisointia 30 valitsemani lickin avulla. Oppilaat harjoittelivat lickeistä omasta mielestään parhaankuuloiset. Näitä harjoittelemiaan blues -tyylisiä melodiafraaseja he sitten käyttivät improvisoinnissaan. Tavoitteena oli oppia muutama licki niin hyvin, että niitä voisi soveltaa improvisoinnin aikana ns. oman materiaalin lomassa. Lukukauden aikana nauhoitin oppilaiden soittoa kahdesti: ensimmäisen kerran syysloman jälkeen ja toisen kerran viimeisellä tunnilla ennen joululomaa. Näistä nauhoituksista arvioin heidän improvisointinsa edistymistä. Lisäksi haastattelin oppilaita päämääränäni selvittää, miten he olivat periodin kokeneet. Haastattelussa kysyin seuraavat kysymykset: 1) Miten oppilaille on aikaisemmin opetettu improvisointia? 2) Millä lailla oppilaat ovat improvisoineet aikaisemmin? 3) Mitä oppilaat ovat oppineet syksyn 2008 aikana improvisoinnista? 4) Miten lickien soittaminen ja harjoitteleminen on vaikuttanut oppilaiden improvisoinnin vapauteen? Työssä kävi ilmi, että lickien avulla improvisoinnin opiskeleminen on hauskaa ja vahvistaa oppilaan itsetuntoa soittajana, koska soitto kuulostaa lickkejä soitettaessa jo harjoitteluvaiheessa toivotun laiselta. Lisäksi oppilaan soittotekniikka paranee, sillä lickiä harjoitellessa on helppo kiinnittää huomiota myös tekniikkaan. Oppilaat myös oppivat hahmottamaan, kuinka blues- soundin saa aikaan. Negatiivisina asioina ilmeni, että osa lickeistä oli vähemmän soittaneille turhan vaativia. Joillakin oppilailla oli myös vaikeuksia soveltaa lickeihin omaa materiaalia.