Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Opiskelumotivaatio - kartoitus graafisen viestinnän ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden opiskelumotivaatiosta
Aronen, Marjukka (2006)
Aronen, Marjukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-253
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa pyrittiin kartoittamaan graafisen viestinnän ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden opiskelumotivaatiota. Kartoitus toteutettiin suurimmaksi osaksi Likert-asteikonmukaisesti 36 väittämään perustuvalla lomakkeella. Lomake sisälsi myös muutamia avoimia kysymyksiä. Vastaajien määrä oli kymmenen opiskelijaa, joista neljä oli naisia ja kuusi miehiä. Lomakkeen väittämiin opiskelijat vastasivat valvotussa ympäristössä. Väittämien perusteella pyrittiin kartoittamaan opiskelijoiden yleismotivaatiota graafista alaa kohtaan, opiskelun mielekkyyttä, opiskelijan omaa panosta opintoihin, opiskeluilmapiiriäsekä opiskelijoiden omaa näkemystä omasta suorituskyvystään. Tulosten purkamisen yhteydessä perusteltiinväittämien mielekkyyttä sekä pohdittiin tulosten merkityksiä ja syitä. Väittämien tulosten perusteella voi päätellä, että kyselyyn osallistuneiden opiskelijoiden kohdalla yleismotivaatio graafista alaa kohtaan oli suuri. Siihen viittaa myös se, että suurin osa oli pyrkinyt alalle aikaisemminkin. Ensisijaisesti Kuopion Mutoiluakatemiaan hakeneita oli puolet, joka tuki toisenväittämän tulosta, jossa puolet on selkeästi sitoutunut opiskelmaan juuri Kuopion Muotoiluakatemiassa. Suurin osa koki opiskelun mielekkääksi, vaikkakin oppimistehtävät voisivat olla mielenkiintoisempia ja haasteellisempia. Positiivisia oppimiskokemuksia oli kokenut melko usein suurin osa vastaajista. Vaikka suurin osa opiskelijoista mielsi itsensä melko kunnianhimoiseksi ja aktiiviseksi opiskelijaksi, niin heidän omassa panoksessa opintojen suhteen ilmeni puutteita. Arvosanoilla ei koettu olevan paljoakaan merkitystä, mutta opiskelijat vertailivat suorituksiaan ja arvosanoja usein vertaisopiskelijoiden suorituksiin. Ilmapiiri luokassa koettiin melko hyväksi, mutta graafisen viestinnän laitoksen ilmapiiristä suurin osa ei osannut sanoa mielipidettään. Uskomus omasta suorituskyvystään suurimmalla osalla opiskelijoista oli hyvä. Myös tulevaisuudessa keskivertoa parempana työntekijänä näki itsensä suurin osa. Kyselylomaketta voinee jatkossa hyödyntää laajemmalle kohderyhmälle, jolloin tulokset olisivat luotettavampia. Opiskelumotivaation mahdollista muutosta voisi seurata esimerkiksi teettämällä säännöllisesti sama kysely soveltaen kunkin vuosikurssin kaikille opiskelijoille opiskelun alku- ja loppuvaiheessa. The objective of the developmental project was to chart the study motivation of the first year students in graphic communication. Mapping was mostly carried out according to the Likert Scale based on the form including 36 statements. The form also included some open questions. The number of answererswas ten students, of whom four were female and six male students. The students replied to the statements of the form in a contrelled environment.The objective was, on the basis of the statements, to map out the general motivation of the students towards the field of graphics, the meanigfullness of studying, the students' own contribution to their studies, studying atmosphere and the students' own view of their studying efficiency. At the stage of discharging the results, both the meaningfullness of the statements and the meaning of the resulsts were discussed. On the basis of the results, it is possible to conclude that the general motivation of the students towards the field of graphics was high. This is also referred to by the fact that most of the students had tried to get in to study graphics earlier. Half of the students had applied to Kuopio Academy of Design primarily, which supported the results of the second statement: half of the students are distinctly committed to study precisely in Kuopio Academy of Design. Most of the students felt studying was meaningful, although learning tasks could have been more interesting and challenging. Most of the answerers had had positive learning experiences quite often. Although most of the students felt they were quite ambigious and active students, their own contributions to the studies turned up some deficiency. The students did not appreciate their gradesmuch but compared them and their performances to those of their peers. The atmosphere in the class was estimatedrather good, but most of the students could not give their opinions of the atmosphere in the Department of Graphic Design. Most of the students had a good belief in their own studying performances. Also, most of the students felt they would be better than average employees in the future. The questionnaires can be further exploited for a larger target group, the results being more reliable. A prospective change in study motivation can be followed e.g. by having regular questionnaires made applied to all the students of the same study year at the beginning and end of their studies.