Työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen
Nenonen, Petri; Svala, Päivi (2008-04-03)
Nenonen, Petri
Svala, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218631490-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218631490-2
Tiivistelmä
Työssäoppiminen kuuluu ammatillisiin perusopintoihin. Työssäoppiminen on ohjattua ja arvioitua opiskelua työssäoppimispaikoilla ja siitä vastaa työssäoppimispaikoilla työpaikkaohjaaja. Työssäoppiminen on parhaimmillaan yhteistyötä ohjaavan opettajan ( koulu ), opiskelijan ja työpaikkaohjaajan ( yritys ) kanssa. Työssäoppimisen tavoitteena on edistää opiskelijan ammatillista kasvua ja oppimista sekä opiskelijan mahdollista työllistymistä opintojen jälkeen. Työssäoppimispaikalla on loistava mahdollisuus kouluttaa työssäoppimisen kautta tulevia ammattilaisia työntekijöikseen. Työpaikkaohjaajalla on mahdollisuus myös kouluttaa itseään amma- tillisesti sekä työpaikkaohjaajana työpaikkaohjaajakoulutuksen kautta. Työssäoppimisen tavoitteena on auttaa opiskelijaa luomaan omaa minäkuvaansa oppijana ja tuleva ammattilaisena. Opiskelijalle tulisi pyrkiä järjestämään motivoivia ja monipuolisia työteht äviä työssäoppimisen aikana. Työssäoppimisen ja työssäoppimisen ohjauksen tavoiteena on soveltaa käytäntöön opiskelijan koulussa oppimia taitoja ja kehittää näitä. Ohjauksen ja palautteen tavoitteena on opastaa opiskelijaa oikeisiin toimintatapoihin. Tässä työssä on tarkasteltu erilaisten oppimisteorioiden kautta, sekä peilaten omiin kokemuksiin (opiskelijana, työssäoppimisenohjaajana, opettajana) sitä, millä keinoin työssäoppimisen ohjaamista voisi jatkossa tukea siten, että se pystyisi toteutumaan entistä paremmin. Tässä työssä nousee työssäoppimisen ohjauksen kehittämisen kannalta ensisijaiseksi haasteeksi riittävien resurssien järjestäminen siten, että ohjaukseen olisi varattu riittävästi aikaa, työssäoppimisen ohjaukseen liittyvä rahoitus olisi riittävää ja ohjaajien koulutus jatkuvaa.