Mielenterveystyön täydennyskoulutuksen haasteet kotipalvelussa
Sui-Tuomaala, Hannele (2008-05-28)
Sui-Tuomaala, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220939317-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1220939317-1
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda toimiva mielenterveystyön täydennyskoulutusmalli kuntien perusterveydenhuollon kotipalvelun henkilöstölle. Opinnäytetyössä pyrittiin löytämään vastauksia oppimisen ja opetuksen haasteisiin ammatillisessa täydennyskoulutuksessa. Lisäksi työssä pohdittiin motivaation ja tutkivan oppimisen merkitystä aikuisopiskelijalle. Teoriaosuudessa käytiin läpi keskeiset oppimisnäkemykset sekä motivaatio ja oppiminen aikuiskasvatuksen näkökulmasta. Keskeistä oppimiselle on motivaatio ja myönteinen suhtautuminen opiskeltavaa asiaan. Ammatillista täydennyskoulutusoppimista käsiteltiin tutkivan oppimisen näkökulmasta. Kotipalveluun ja mielenterveyteen liittyvät keskeiset käsitteet selvitettiin. Sosiaali- ja terveysalalla yhteiskunnan muutosten myötä mielenterveysongelmaisia on siirtynyt laitoshoidosta avohoitoon ja kotipalvelun henkilöstö joutuu kohtaamaan ja hoitamaan vanhusten ja pitkäaikaissairaiden lisäksi myös heitä. Täydennyskoulutuksen avulla kotipalvelun henkilöstö saa lisää valmiuksia ja työkaluja ymmärtää ja kohdata sekä hoitaa mielenterveysongelmista kärsivää ihmistä. Pedagoginen tarkastelu selvitti, että onnistunut täydennyskoulutus vaatii opettajalta monipuolista osaamista oppimisen ja opettamisen alueelta. Tarve ammatillisesta koulutuksesta mielenterveysasioissa kotipalvelussa on kotipalvelun henkilöstölle tehdyn kyselyn mukaan jatkuva. Laadukkaat mielenterveystyön palvelut taataan hyvän ja säännöllisen täydennyskoulutuksen avulla.