Näyttöjen käyttäminen arvioinnin välineenä ilmavoimien tutka-alan koulutuksessa
Hämäläinen, Kari; Ruippo, Jari (2006)
Hämäläinen, Kari
Ruippo, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-292
Tiivistelmä
Kehittämishakkeessa selvitettiin näyttöjen hyödyntämistä oppimisen arvioinnin välineenä ilmavoimien tutka-alan koulutuksessa. Tavoitteena oli selvittää puolustusvoimien ja muun yhteiskunnan antaman ammatillisen koulutuksen yhteisiä piirteitä ja sitä kautta saada selville mahdollisia resurssisäästöjä. Kehittämishanke liittyy Ilmavoimissa käynnissä olevaan koulutuksen kehittämiseen, jossa koulutusorganisaation ja työpaikkojen avulla tapahtuvaa työssäoppimistapyritään edistämään. Koulutuksen muuttuminen pelkästään koulussa tapahtuvasta opettamisesta koko elämän mittaiseksi oppimisprosessiksi luo haasteita koulutusorganisaatioille koko yhteiskunnassa. Oppiminen siirtyy enenevässä määrin monimuotoiseksi verkoissa ja verkostoissa tapahtuvaksi osaamisen kehittymiseksi. Oppimista tapahtuu jatkuvasti, eikä pelkästään ennalta määrättynä oppimisaikana. Perinteisen vanhakantaisen linnakkeen puolustusvoimien muuttuminen nykyaikaisiaoppimiskäsityksiä ja opetusmenetelmiä käyttäväksi organisaatioksi luo haasteitaorganisaatiolle itselleen, mutta myös yhteiskunnalle, jonka osana puolustusvoimat on. Hankkeen tuloksena voitiin todeta, että näyttöjen hyödyntäminen arvioinnin välineenä on Ilmavoimien tutka-alan koulutuksessa mahdollista. Tarvittavat muutoksetovat suhteellisen pieniä, mutta oppilaan osaamisen kehittymisen kannalta hyödyllisiä. Muutoksessa ei tarvita suuria resursseja. This development project report is based on studies of competence- based verifying for air force radar sector education. The main aim was to clarify similarities andcommon connections between the defence forces and other community vocational education. Also possible minimizing of economics was one of the aims. Development project is a part of air force education reform, where aim to develop learning in work whit help of school and jobs. Education has changed from school teaching to whole lifetime learning. This creates challenges to the community. Learning happens more and more in networks by communication. Learning is continuos process. As a result of this project the competence- based verifying is possible in radar sector. Thus the curricula of the education must be updated to guarantee the possibilities of learning to a student. Updates needed are not too large.