Vierivä kivi ei sammaloidu : aikuinen musiikin opetuksen haasteena
Saari, Kaisa (2007-05-07)
Saari, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203076286-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203076286-7
Tiivistelmä
Työn tavoite oli tutkia sitä, minkälaisen haasteen aikuinen opiskelija tuo musiikkiopiston opettajan työhön. Pyrittiin saamaan tietoa siitä, minkälaisilla lääkkeillä aikuisen opettamisessa parhaiten onnistuu. Työn aikana kerättiin materiaalia kyselylomakkeella, johon vastasivat erään Pohjois-Karjalassa sijaitsevan musiikkioppilaitoksen kuusi aikuisopiskelijaa sekä heidän opettajansa. Annettujen vastausten perusteella aikuisopiskelijoiden vahvuutena voidaan pitää opiskelun taitoa sekä hyvää itsetuntemusta. He ovat pitkäjännitteisiä ja ymmärtävät vastaanottaneensa haasteen, johon pitää sitoutua. Aikuinen musiikin opiskelija haastaa opettajan olemalla kriittisempi paitsi itseään myös opettajaansa kohtaan. Aikuisopiskelija on osattava kohdata paitsi opiskelijana, myös ihmisenä. Lääkkeiksi aikuisen opettamisessa onnistumiseen vastauksissa mainittiin vahva ammattitaito ja opettajuus, itsevarmuus sekä hyvän esimerkin antaminen. Musiikin opiskelun aikuinen kokee monella tavalla elämänsä laatua parantavaksi. Opiskelun tuoma haaste ja tavoitteellisuus koettiin tärkeäksi ’aivojumpaksi’ ja dementian ehkäisykeinoksi.