Sosiologisen analyysin harjoitus : seminaarin opetuksen kehittäminen
Kauppinen, Ilkka (2007-09-17)
Kauppinen, Ilkka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-09-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208933465-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1208933465-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena on kehittää Jyväskylän yliopiston Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksella toimivan sosiologian yksikön tieteellisen kirjoittamisen opetusta. Kehittämishankkeen keskeisenä tehtävä on muotoilla pedagogiset lähtökohdat Sosiologisen analyysin harjoitus –seminaarin käyttöteorialle. Kehittämishankkeen suunnittelu aloitettiin talvella 2006 ja lukuvuonna 2006-2007 toteutettiin pilottiseminaari, jonka jälkeen seminaariin osallistuneille opiskelijoille tehtiin sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä sisältänyt kysely. Kehittämishankkeen johtopäätökset ja tulokset perustuvat yhtäältä teoreettisiin tarkasteluihin ja toisaalta opiskelijakyselyn analysointiin. Ensimmäisenä keskeisenä johtopäätöksenä on se, että Sosiologisen analyysin harjoitus – seminaarista on perusteltua tehdä pakollinen osa sosiologian tutkintovaatimuksia. Toisena keskeisenä johtopäätöksenä on taasen se, että seminaarin pedagoginen käyttöteoria on mielekästä rakentaa yhteisöllisen ja kokemuksellisen oppimisen lähtökohtien varaan. Näiden lisäksi tämä projekti tukee ajatusta, että opiskelijat ovat tärkeä opetuksen kehittämisen resurssi myös yliopistoissa.