Työelämään tutustuminen sekä kokemukset työelämän ja opetuksen yhteyksistä peruskoulussa
Karetie, Mika (2006)
Karetie, Mika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-215
Tiivistelmä
Peruskoulun työelämäyhteyksiä ja ohjauksen merkitystä korostetaan entistä enemmän peruskoulun uudessa opetussuunnitelmassa. Tarkoitus on antaa oppilaille käsitys yhteiskunnasta ja erityisesti työmarkkinoista ja niiden vaatimuksista. Oppilailla painottuu jatkossa entistä enemmän oikeiden valintojen tekeminen erityisesti IIasteelle siirryttäessä. On myös yhteiskunnallisesti järkevää, jos oppilaat hakeutuvat sellaisille aloille, joihin heillä on edellytyksiä, mutta myös sellaisille, joilla on mahdollisuus työllistyä. Tämä tutkimus tehtiin kahden tamperelaisen peruskoulun9luokkalaisille. Tuloksena oli, että oppilaat pääsääntöisesti pitävät työelämäyhteyksiä tärkeänäja katsovat niiden kuuluvan myös peruskouluun. Myös tetjakso nähtiin sikäli tärkeänä, että se antoi kuvan ainakin yhdestä toimialasta tai ammatista. Kokemukset voivat olla myönteisiä tai sitten ne rajaavat ainakin yhden vaihtoehdon pois. Tet ei kuitenkaan välttämättä anna monelle eväitä jatkovalintojen pohdintaan. On kuitenkin paljon oppilaita, jotkaeivät osaa vastata heidän tulevaisuuttaan koskeviin kysymyksiin. Tämä kuvastaa sitä epävarmuutta, joita oppivelvollisuuden päättävillä oppilailla on. Tutkimuksen tulosten perusteella opetuksen ja ohjaustoimenpiteiden saralla riittää jatkossakin työtä. Comprehensive schools worklife experiences are emphasized more important in the new national curriculum. The main objective is to give pupils an outside view of society and especially about the work market and its requirements. In the future it is even more important that pupils make right decisions when applying for further education. In society `s point of view it is also important that pupils apply for such further education where they have a chance to get a job in the future. This research was made at two schools in the city of Tampere. The main result was that pupils usually found work lifeexperiences important and that worklife contacts belong to comprehensive school as a part of education. Also compulsory worklife period was seen important and it also gave a perspective to at least one trade or profession. Experiences can be positive or negative. Student`s easily rule out a profession or trade from their future plans. Worklife period does not necessarily give valid information for student `s to make decisions for their future. Several student `s were unable to answer questions concerning their future. This shows the stage where many student `s are when leaving comprehensive school. There will still be work to do in the field on student counselling and teachers work development.