Yrittäjä opettaja vai opettava yrittäjä?
Silvennoinen-Lampinen, Minna (2006)
Silvennoinen-Lampinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-75
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-75
Tiivistelmä
Yrittäjyys on tärkeä yhteiskunnallinen ilmiö. Työni tavoitteena on ollut perehtyä Euroopan Unionin ja Suomen tavoitteisiin yrittäjyyden lisäämiseksi koulutuksen avulla. Käsittelen työssäni yrittäjyyden edistämiseksi tehtyjä toimia, yrittäjyyskasvatuksen lähtökohtaa ja - määritelmää sekä yrittäjyyden oppimisprosessia. Pohdin työni aikana samalla suhdettani omaan opettajuuteeni. Olenko yrittäjämäinen opettaja vai opettava yrittäjä. Yrittäjyyden kannalta ammatillisessa koulutuksessa keskeisiä tekijöitä ovat yrittäjyysasenteiden kehittyminen ja tarvittaessa myös taidollisten valmiuksien oppiminen. Yrittäjyyden ytimessä on toiminta ja yksilötasolla yrittäjää kuvataan vapaana, kokonaisvaltaisena ja ainutlaatuisena toimijana. Entrepreneurship is an important social phenomenon. The aim of my study is to get acquainted with the targets of European Union and Finland in augmentation of entrepreneurship by education. My study covers measures carried out for promoting entrepreneurship, premises for entrepreneurial education and definition as well as entrepreneurial learning process. In my study I also consider my relationship with teaching work of my own. Am I an entrepreneur-type teacher or a teaching entrepreneur? Key factors in vocational education, from the point of view of entrepreneurship, are development of entrepreneurial attitudes and, when necessary, also learning of completion of skills. Being active is in the centre of entrepreuneurship. At individual level an entrepreneur is described as a free, comprehensive and unique doer.