Turvallista työtä - kommunikointi viittomien avulla meluisassa konesalissa
Kanniainen, Juha (2006)
Kanniainen, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-77
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-77
Tiivistelmä
Kommunikointi meluisassa konesalissa on välttämätöntä. Opettajan pitää pystyä antamaan oppi-laille ohjeita ja oppilailla voi olla tarve kysyä opettajalta neuvoja. Tällöin kuulosuojaimet otetaan usein pois päästä, jolloin altistutaan melulle. Melun yli huutaminen rasittaa ääntä kohtuuttomas-ti. Saadakseen kontaktin oppilaaseen opettaja joutuu ehkä tarttumaan oppilasta hihasta. Oppilas voi säikähtää ja aiheuttaa itselleen tapaturman. Mutta voitaisiinko melussakin kommunikoida turvallisesti niin, että estetään kuulo- ja äänivauriot sekä onnettomuudet? Kehittämishankkeessa esitetään ratkaisuksi ongelmaan viittomien käyttöä. Viittomien käytön tavoitteena on työturvallisuuden parantaminen esim. teknisen työn opetukses-sa. Raportissa esitellään 15 opetuksessa usein toistuvaa tilannetta ja niihin sopivat viittomat. Viittomat otettiin suoraan suomalaisesta viittomakielestä. Viittomia voidaan hyödyntää sellaise-naan tai soveltaen kaikilla työpaikoilla, joissa melu aiheuttaa ongelmia. Viittomien määrä ei saa olla liian suuri, jotta jokainen pystyy omaksumaan ja muistamaan ne helposti. Viittomien opis-kelu aloitetaan heti koulutuksen alkaessa. Tarkoituksena on, että viittomia käyttävät sekä opetta-ja että oppilaat. Kehittämishankkeessa esitellyt viittomat käytiin läpi viittomakielen tulkin kanssa. Viittomien kuvaus ja videointi toteutettiin yhteistyössä media-alan opiskelijan kanssa. Vasta myöhemmät kokemukset tulevat osoittamaan, kuinka hyvin kehittämishanke toimii käytännössä ja miten ide-aa voitaisiin vielä kehittää. It is necessary to communicate in a noisy working room. The teacher has to be able to give the students advice, and the students mayneed to ask the teacher for advice. In that case, the hear-ing protector is often taken off and the participants are exposed to noise. Calling in the noise tires the voice out. To get a contact with the student, the teacher needs maybe to grab the stu-dent's sleeve. The student may get scared, and cause him/herself anaccident. But could it be possible to communicate safely even in the noise, so that the hearing- and voice traumas as well accidents could be prevented? In this development project report the sign language is given as a solution to the problem. The aim of using the sign language is to improve safety at work, for example inthe technical handwork lessons. In the report, there are presented 15 in the lessons often repeated situations And the signs that match to them. The signs were taken straight from the Finnish sign lan-guage. The signs can be used as such, or they can be modified in any working place, where the noise causes troubles. Amount of the signs has to be held appropriate, so that anyone is able to espouse and remember them easily. The studying of the signs starts instantly when the educa-tion begins. The meaning is, that the signs are used by both the teachers and the students. The signs, that are presented in the development project report, were examined with a sign lan-guage interpreter. The filming and video recording were made in co-operation with a student of media. First the later experiences will show, howthe developing plan works in the practice, and how the idea could still build up.