Työelämän oppimisympäristöt : mahdollisuuksia ja kehittämishaasteita
Thitz, Päivi (2007-10-28)
Thitz, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197280738-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197280738-2
Tiivistelmä
Ammattikorkeakoulut ovat haasteellisen tehtävän edessä pyrkiessään kehittämään oppimisen ja työelämän välistä yhteistyötä ja siihen liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa. Diakoniaammattikorkeakoulussa tätä yhteistyötä kehitetään erityisesti työelämän oppimisympäristöissä, joiden tavoitteena on integroida tutkimus, kehittäminen ja oppiminen. Tässä kehittämishankkeessa tarkastellaan työelämän oppimisympäristöjen kehittämisen lähtökohtia ja haasteita. Työelämän oppimisympäristöjen pedagogisina perusteina käsitellään työelämää oppimisympäristönä, projektioppimista, tutkivan oppimisen mallia sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan ja opetuksen integrointia. Lisäksi esitellään kolmen ammattikorkeakoulun toteuttamia toimintamalleja opetuksen ja tutkimus- ja kehitystoiminnan yhteistoimintaan liittyen. Laurea-ammattikorkeakoulun Learning by Developing -mallissa tutkimuksellisuus ja aidot aluekehitystyön tehtävät integroidaan oppimiseen. Humanistisen ammattikorkeakoulun Human Connection Center -mallin mukaan kehittämishankkeissa muodostetaan oppimistiimejä, joissa uuden tiedon luominen palvelee kaikkien oppimista. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun rakentama virtuaalinen Oppimisympäristöportaali toimii konkreettisena tiedon välityksen ja vuorovaikutuksen foorumina, jossa kohtaavat sekä opiskelijat että työelämän ja oppilaitoksen edustajat. Diakonia-ammattikorkeakoulun työelämän oppimisympäristöjen kehittämisessä seuraavina askelina voisi olla luova ideointi yhdessä opettajien, opiskelijoiden ja työelämäkumppaneiden kesken. Siirtyminen perinteisistä opetuskäytännöistä uudenlaiseen malliin vaatii toimintatapojen kehittämistä ja eri toimijoiden välisten roolien tarkastelua kumppanuuden näkökulmasta. Opettajien osaamisen kehittämiseen on panostettava sekä koulutuksella että mahdollistamalla yhteisöllinen dialogi, jossa asiantuntijuudella on tilaa kehittyä. Työelämän oppimisympäristöistä voisi luoda mukanaolijoita innostavan ja rajoja ylittävän luovan ongelmanratkaisuympäristön, jossa kaikki toimijat voisivat käyttää ja laajentaa asiantuntemustaan.