Ammatillisen koulutuksen terveystiedon opetus: opettajan opetussuunnitelman kehittäminen
Shemeikka, Sami (2009-02-23)
Shemeikka, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-02-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237985107-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1237985107-5
Tiivistelmä
Vuonna 2001 annetun asetuksen mukaan terveystietoa tulee opettaa omana erillisenä oppiaineena niin peruskoulussa kuin toisen asteen oppilaitoksissakin. Vuonna 2009 erityisesti pyritään vahvistamaan terveyden edistämisen asemaa ammattioppilaitoksissa (Sosiaali- ja terveysministeriö 2008). Terveystiedon yhteisen yhden opintoviikon puitteissa ei voi saavuttaa kaikkia terveystiedon opetukselle asetettuja tavoitteita. Siksi on tärkeätä, että opetuksessa painotetaan opiskelijoiden kannalta tärkeimpiä sisältöjä. Kehittämishankkeelleni asetin kolme tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena oli oppilaille suoritetun kyselyn avulla tuottaa tietoa opetuksen suunnittelun pohjaksi ja auttaa priorisoimaan kaikille yhteisen opintojakson sisältöjä niin, että ne vastaisivat mahdollisimman hyvin opiskelijoiden tarpeita. Toisena tavoitteena oli laatia yhden opintoviikon laajuisen opintojakson tavoitteet, sisältö ja opetuksen toteuttaminen. Suunnittelin viisi aihealuetta: (1) terveys, terveyserot ja niihin vaikuttaminen, (2) sosiaali- ja terveyspalvelujen ja lääkkeiden käyttö, (3) ravitsemus, (4) seksuaali- ja perhekasvatus ja (5) ergonomia fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin edistämisessä erityisesti työelämässä. Kolmantena tavoitteena oli, että kehittämistehtävä ja sen toteuttaminen opetusharjoittelussa palvelevat omaa kasvuani opettajuuteen. Opetussuunnitelman laatiminen ja sen toteuttaminen olivat erityisen mielenkiintoisia ja kehittäviä siksi, että olemassa olevat opetussuunnitelmat antavat edelleen opettajalle varsin suuren vapauden opetuksensa suunnittelussa ja toteutuksessa.