Laulunopettajan identiteetti sekä itsensä kehittäminen
Seppänen, Hanna (2009-04-23)
Seppänen, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-23
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246539112-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246539112-9
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdytään lauluopettajan työhön sekä siihen kuinka laulunopettajan ammatti-identiteetti muotoutuu. Keskeisenä tutkimuskohteena on nimenomaan se, kokeeko lauluopettaja itsensä ensisijaisesti muusikoksi vai pedagogiksi. Lisäksi olen kiinnittänyt huomiota itsensä kehittämiseen ja siihen kuinka esiintyminen vaikuttaa lauluopettajan työhön. Keskeisenä elementtinä tässä työssä on kolmen lauluopettajan haastattelut, joista olen hakenut teoreettisen ja omakohtaisten kokemusten lisäksi tietoa edellä mainituista asioista. Niin haastattelut kuin aiemmin tehdyt tutkimuksetkin musiikin alalta tukivat käsitystä siitä, että moni pedagogi tuntee itsensä ensisijaisesti muusikoksi. Haastatteluiden pohjalta voidaan myös todeta, että itsensä kehittäminen niin esiintyen kuin muinkin keinoin koetaan mielekkääksi ja todella tärkeäksi.