Arviointi ja palaute laulun opetuksessa
Kattilakoski, Henna-Mari; Vasalampi, Reetta (2009-05-27)
Kattilakoski, Henna-Mari
Vasalampi, Reetta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250147604-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1250147604-5
Tiivistelmä
Pedagogisessa opinnäytetyössä käsiteltiin palautteen ja arvioinnin merkitystä laulun oppimisessa ja -opettamisessa. Työssä avattiin muutamia palautteeseen ja arviointiin liittyviä käsitteitä, kuten itsetunto, ilmapiiri, sosiaaliset taidot ja sosiaaliset vuorovaikutustaidot. Lisäksi opinnäytetyössä kerrottiin laulamiseen vaikuttavista tekijöistä, musiikkisuhteesta sekä perehdyttiin laulun opetus- ja oppimistilanteeseen. Laulun opettajan ja -oppilaan työssä joudutaan usein käsittelemään arvioinnin ja palautteen merkitystä ja tärkeyttä. Opettajan tulee olla hyvin valveutunut palautteen antamisesta ja oppilaan täytyy opetella ottamaan sitä vastaan oikealla tavalla, jotta oppimista voisi tapahtua. Taiteen ja varsinkin musiikin alalla voidaan usein törmätä palautteeseen tai arviointiin, joka ei välttämättä ole sidoksissa mihinkään arviointikriteereihin, vaan palautteen- ja arvioinninantaja ilmaisee vain omia mielipiteitään jolloin näistä voi helposti tulla kiistoja. Työssä haluttiin perehtyä paremmin siihen miten arvioinnin ja palautteen tulisi tukea oppimista. Monessa oppilaitoksessa on vielä toivomisen varaa arviointiperusteissa, eikä niitä ole kirjoitettu näkyviin. Opiskelijat eivät tästä johtuen tiedä tarkasti, mitä heiltä vaaditaan mihinkin arvosanaan. Pedagogisen opinnäytetyön tekeminen auttoi löytämään lisää erilaisia asioita arvioinnista ja palautteesta. Toivotaan, että työ herättäisi keskustelua musiikin alan arvioijissa ja yleisesti opettajien keskuudessa. Pedagogisen opinnäytetyöprosessin aikana pystyttiin huomaamaan, miten tärkeä osuus palautteella ja arvioinnilla on opettamisessa ja erityisesti tutkintolautakuntatyössä.