Arvioinnin tilkkutäkki - arviointityökalu käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen
Jukola-Kytölehto, Soili (2007)
Jukola-Kytölehto, Soili
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-468
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa kehitettiin arviointia helpottava työkalu käsi- ja taideteollisuusalan koulutukseen. Lähtökohtana on ollut opetusharjoittelussa toteutettu opintokokonaisuus. Opintokokonaisuus kuului käsi- ja taideteollisuusalan opetussuunnitelman yleisistä painotuksista kestävän kehityksen edistämiseen ja laadukkaaseen ja asiakaslähtöisen toimintaan. Se kehitti myös alan ydinosaamista kuten oppimistaitoja, ongelmaratkaisutaitoja, vuorovaikutusviestintätaitoja sekä yhteistyötaitoja. Opintokokonaisuudessa toteutettiin sisustuskokonaisuus kierrätysmateriaaleista oppilaitoksen asuntolan olotupaan. Arviointilomakkeen lähtökohtana käytettiin yleisesti tunnettuja pätevyysalueita, jotka ovat tuotannollistekninen alue, innovatiivinenalue, sosiokulttuurinen alue, motivaatioalue ja mukautumisalue. Arviointityökalun nimeksi tuli arvioinnin Tilkkutäkki. Arviointilomakkeeseen koottiin opintojakson tavoitteet ja arviointikriteerit. Arvioitavia asioita olivat työn tekninen suorittaminen, kierrätysmateriaalien käyttö, ryhmässä työskentely, motivaatio ja asiakaslähtöisen tuotteen valmistus. Opiskelija arvioi työskentelyään värittämällä kuvaavimman laatikon arviointilomakkeesta, jostaikäänkuin muodostui tilkkutäkki. Arvioinnin tilkkutäkki sopii erilaisten projektien arviointiin, koska siinä joutuu arvioimaan monia taitoja yhdessä opintokokonaisuudessa. Arvioinnin Tilkkutäkki sopii opiskelijoiden itsearviointiin, opettajalle arviointia helpottavaksi työkaluksi sekä kehityskeskustelujen rungoksi. Tilkkutäkki suunniteltiin vaatetusalan artesaanin opintoihin, mutta se on helpostimuokattavissa alan muihin koulutusohjelmiin sopivaksi. The aim of this development project was to develop a tool to make evaluation easier for the Crafts and Design Institutes. This study was based on the teachingcourse, I carried out in my teacher training. The teaching course was part of the idea of good-quality customer service and improving sustainable development and it belonged to the curriculum of the Crafts and Design Institute. The course developed the students' ability to solve problems and their communication, interaction, co-operation and learning skills. The students designed and carried out the interior decoration recycling of materials to the lounge at thedormitory. The evaluation form cousisted of the designer's five competence areas: production,innovation, sosio - cultural, motivation and adaptation abilities. The aim of the course and the evaluation criterion were mentioned in the evaluation form. The layout of the form cousisted of several squares which the students had to colour according to the their learning results. There fore the name "Patchwork Quilt". The "Patchwork Quit" form is a suitable tool for the students to evaluate themselves and for the teacher evaluate his or her students. The "Patchwork Quit'" form was planned for the Artisans' Clothing designand production curriculum, and it can easily be transformed to suit other departments in the Crafts and Design Institutes.