Vuorovaikutus laulupedagogiikan opinnoissa ja laulunopetuksessa
Nappari, Minna. (2008-09-10)
Nappari, Minna.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-09-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233732811-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233732811-5
Tiivistelmä
Vuorovaikutus on oleellinen osa laulunopetusta. Pedagogisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella, millaista on hyvä vuorovaikutus laulunopetuksessa, mitkä asiat vaikuttavat hyvän vuorovaikutuksen syntymiseen ja onko sillä merkitystä, jos opettaja ja oppilas ovat eri sukupuolta. Lähteinä olivat vuorovaikutuksesta kertova kirjallisuus ja lehtiartikkelit sekä kolmelle laulunopettajalle ja kolmelle laulupedagogiikan opiskelijalle tehdyt kyselyt. Vuorovaikutuksen tärkeydestä puhutaan laulupedagogiikan opinnoissa, mutta itse asian ytimeen ei syvennytä tarpeeksi. Vuorovaikutustaitojen kehittäminen ja vuorovaikutus vastakkaista sukupuolta opetettaessa ovat asioita joihin pitäisi paneutua enemmän. Tavoitteena olikin etsiä vastauksia juuri laulupedagogiikan opiskelijoiden keskuudessa heränneisiin kysymyksiin ja herättää aiheesta keskustelua. Laulunopetus on varsin sosiaalista työtä, jossa on hyötyä hyvistä vuorovaikutustaidoista sekä tilannetajusta. Vastakkaista sukupuolta opetettaessa saattaa olla joitakin eroja, vaikka samat ihmisen kohtaamisen taidot pätevätkin sekä naisiin, että miehiin. Toisen ihmisen kunnioittaminen, hyväksyminen sekä opettajan ja oppilaan välille syntyvä luottamus ovat tärkeitä hyvän vuorovaikutuksen syntymisen edellytyksiä. Olisi tärkeää, että tulevat laulunopettajat saisivat mahdollisimman hyvät eväät kohdata oppilaita tässä herkässä ja hyviä vuorovaikutustaitoja vaativassa ammatissa.