Muskarista bändiksikehitysvammaisten nuorten bändisoiton opetus /
Suomalainen, Katja. (2008-05-21)
Suomalainen, Katja.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232707211-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232707211-2
Tiivistelmä
Tekijän tavoitteena oli opinnäytetyön avulla perehtyä erityisryhmän ohjaajana toimimiseen ja kehittää kehitysvammaisten nuorten henkilökohtaisia bändisoittotaitoja sekä ryhmän yhteissoittoa kuvionuottimenetelmän avulla. Opinnäyteprojektin käytännön osuus (2/3 projektikokonaisuudesta) toteutettiin keväällä 2007 Kuopion konservatorion yksilöllistetyn opetuksen valmennusryhmässä. Käytännön osuus muodostui opetustuntien suunnittelusta ja toteutuksesta sekä oppimateriaalin valmistamisesta. Työn kirjallinen osuus (1/3), jossa perehdytään nuorten kehitysvammaisten musiikinopetuksen erityispiirteisiin sekä paneudutaan kuvaamaan projektin käytännön toteutusta ja sen tuloksia, on samalla Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun pedagoginen opinnäytetyö. Projektin raportointia varten tekijä keräsi oppitunneista aineistoa päiväkirjan, videokameran ja minidisc-laitteen avulla. Kirjallisena lähdeaineistona tekijä on käyttänyt pääasiassa kehitysvammaisuutta, erityispedagogiikkaa ja opetusmenetelmiä koskevaa kirjallisuutta, Internet-aineistoa sekä luentomateriaalia. Projektin aikana tekijä perehtyi musiikin erityisopetuksen tarpeisiin kehitettyyn kuvionuottimenetelmään, jota hän käytti bändisoiton opetuksessa. Projektin aikana tekijä sai kokemusta erityisryhmän ohjaamisesta ja oppi ymmärtämään paremmin oppilaiden oppimisen yksilöllisyyttä. Opetus bändiryhmässä oli tavoitteellista. Pelkkä ryhmäopetus ei kuitenkaan riitä oppilaan henkilökohtaisten taitojen kehittämiseen, vaan sen lisäksi oppilaan tulisi saada myös yksilöopetusta. Kuvionuottimenetelmä osoittautui jo näinkin lyhyen projektin aikana toimivaksi opetusmenetelmäksi ja oppilaat omaksuivat sitä hämmästyttävän hyvin.