Mies ja nainen laulun oppilaana
Andersson, Petter. (2008-03-05)
Andersson, Petter.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-03-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233315116-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1233315116-7
Tiivistelmä
Selvitin mahdolliset erot naisten ja miesten välillä oppilaina opettaessa klassista laulutekniikkaa tutkimalla kirjallisuutta. Halusin saada paremmat edellytykset keskittyä olennaiseen opettaessa, ja tietää eri sukupuolten mahdolliset erityiset ongelmakohdat etukäteen; mihin pitää erityisesti paneutua. Työssä tarkastelin ensin miesten ja naisten eroja laulun oppilaana fysiologisesta näkökulmasta: miten miesten ja naisten keho eroaa toisistaan. Jatkoin miesten ja naisten vertailua musiikillisen oppimisen näkökulmasta: onko miehillä ja naisilla itse oppimisprosessiin liittyviä eroja? Tämän jälkeen tutkin miesten ja naisten sukupuolirooleja yhteiskunnassa, ja miten sukupuoliroolit vaikuttavat erityisesti klassisen musiikin opiskeluun sekä opiskelumotivaatioon. Miesten ja naisten ero klassisen laulun opiskelussa ei ole merkittävä. Suurin ero löytyy ruumiinrakenteesta, jossain määrin aloittelevan laulajan hengitystekniikassa, ja naisten suuremmissa klassisen musiikin harrastajamäärissä, johtuen yhteiskunnan arvoista. Miehet klassisessa musiikissa ovat yleensä hyvin motivoituneita, mikä auttaa heitä oppimisessa. Ei ole lauluteknillisiä eroja miesten ja naisten välillä, ainoastaan eri ihmisten välillä.