Työpajaviikot 2005 - 2006 : Kirkkomännikön koulu
Kalmari, Sanna (2006)
Kalmari, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-115
Tiivistelmä
Liikunta on hermoston ohjaamaa lihasten toimintaa. Se on tahdonalaista ja toteutamme sitä tiettyjen tavoitteiden saavuttamiseksi. Lasten tavoitteet ovat erilaisia kuin aikuisten ja liittyvät usein uusien taitojen oppimiseen tai peleissä pärjäämiseen. Sopivan harrastuksen löytäminen voi viedä vuosia. Tutkimusten mukaan lasten terveyden kehittyminen on kääntynyt laskuun ja täysin liikkumattomien, passiivisten lasten joukko kasvaa nopeasti. Nykyään vain joka kolmas lapsi liikkuu tarpeeksi. Olin huomannut eri-ikäisiä koululaisia seuratessani, että itsetunto ja liikunnallisuus kulkevat usein käsi kädessä. Ne, jotka olivat liikunnallisesti taitavia, olivat myös kaveriporukassa suosittuja. Koululiikunnan tehtävänä on antaa eväitä jatkuvaanliikuntaharrastukseen, vaikka liikunnan tuntimääriä on leikattu jatkuvasti. Alakoululainen on utelias, kokeilunhaluinen ja luonnostaan liikkuva. tässä iässä uusien taitojen oppiminen on helppoa. Herkkyyskaudesta johtuen koululiikunnankin tulisi olla mahdollisimman monipuolista. Lasten vapaa-ajan liikunnasta vastaavat yleensä urheiluseurat. Alavuden Kirkkomännikön koulussa oli noin kymmenen vuodenajan järjestetty toiminnallisia työpaja-viikkoja. Pajatyöskentely tapahtui iltapäivisin ja ohjaajina toimivat opettajaparit. Koulun uutena opettajana halusin kokeilla jotakin uutta toteuttamistapaa. Olen vapaa-aikanani lasten ja nuorten valmennus- ja ohjaustyössä mukana, ja tätä kautta syntyi idea tehdä yhteistyötä eri urheiluseurojen kanssa. Halusin kehittämishankkeellani edistää Kirkkomännikön koulun ja urheiluseurojen välistä yhteistyötä. Toisaalta halusin esitellä oppilaille uusia liikuntalajeja, joista voisivat innostua ne lapset, jotka eivät vieläole liikuntaharrastustaan löytäneet. Viikon lajit oli valittu siten, että ne kiinnostaisivat sekä tyttöjä että poikia. Seuroissa hankkeeni otettiin positiivisesti vastaan ja tarvittavat ohjaajatkin löytyivät Physical exercise is a workshop for muscles led by our nervous system. It is voluntary and goal-oriented i.e. we practice to reach certain goals. Children may have different goals compared to grown-ups. They often like to learn new skills or do well in various games. Finding an appropriate hobby among all kinds of sports can take years. Health-related studies show that children are not doing so well asthey used to; the group of passive children is growing larger and larger. Today, only about 30 persent of our children are having enoughexercise. Furthemore, my own observation is that self-esteem and physical talent go hand in hand. The physically gifted are guite often socially valued. As its best, the goal for physical eduacation is to offer a life-long love for sports, although the number of sports lessons have beeb cut down all the time. Ajunior student is curious; she / he likes to experiment, run and play. At this age, learning new skills is easy. That is the why sports should be as versatile as possible at that time. Sportsclubs are usually offering and are responsible for free time activities. For over ten years, there have been functional workshop weeks at Kirkkomännikkö schoolin Alavus. These workshops are arranged in the afternoons and are supervised byteachers that work in pairs. As a new teacher I was willing to try to carry outa course in a different way. I spend my spare time coaching children and teenagers and was therefore inspired to contact different sports clubs and ask for co-operation. First, my goal was to help and encourage the co-operation between Kirkkomännikkö school and the local sports clubs. Second, I was willing to introduce some new sports to these pupils; especially for those children still looking their own genre. The events of the week were chosen for both boys and girs. The local clubs gave my project positive feedback and the necessary coaches were not too hard to find.