Monimuotoiset oppimisympäristöt lähihoitajaopiskelijan tukena matkalla ammattilaiseksi
Paukkala, Merja (2008-10-27)
Paukkala, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-10-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234962318-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1234962318-0
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, kuinka sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opiskelijat ja opettajat kokevat opiskelun ja opettamisen monimuotoisesti erilaisissa oppimisympäristöissä. Tarkoitus oli pureutua erityisesti aikuisten opiskeluun ja oppimiseen ja etsiä menetelmiä, jotka tukisivat monipuolisesti oppimista. Pohdinnan valokeilaan nostettiin työelämän tarpeet ja ongelmaperustaisen oppimisen toteuttamismahdollisuudet lähihoitajien koulutuksessa. Selvityksen pohjaksi tehtiin kysely opiskelijoille ja opettajille. Kyselyn tulokset tukivat käsitystä työelämän merkityksestä oppimiselle. Myös vuorovaikutuksen ja ryhmän merkitys korostui. Tämä tulos puolestaan antoi vahvistusta ajatukselle, että ongelmaperustaisen oppimisen menetelmiä olisi hyödyllistä toteuttaa lähihoitajien koulutuksessa. Lähi- ja etäjaksojen vuorottelu, ryhmän vertaistuki ja ryhmässä työskentely ja toisaalta itsenäinen tiedonhankinta voisivat vahvistaa monipuolisesti sekä oppimista että työelämässä tarvittavia taitoja. Kehittämishankkeen myötä vahvistui käsitys, että tulevaisuuden ammattilainen on henkilö, joka hallitsee perustyönsä, mutta pystyy sen lisäksi ottamaan vastaan tietoa kriittisesi, hankkimaan sitä tietoverkkojen kautta, toimimaan oma-aloitteisesti ja itsenäisesti sekä työskentelemään yhteistyössä monenlaisten henkilöiden ja ammattiryhmien kanssa. Kehittämishankkeen kautta tuli myös selkeästi esille, että aikuiskoulutuksessa tullaan tulevaisuudessa yhä enemmän ottamaan huomioon opiskelijoiden yksilölliset työkokemukset ja aikaisemmat opintosuoritukset. Sen myötä opiskelu siirtyy oppilaitosten luokkahuoneista entistä enemmän työpaikoille.