Transfer : opitun siirtovaikutus
Nuutinen, Päivi (2008-05-07)
Nuutinen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210843955-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210843955-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli tarkastella opitun siirtovaikutusta eli transferiä. Keskeiset kysymykset liittyvät koulutuksen keinoihin edistää transferin syntymistä. TULOlaboratoriota ja erityisesti SAP R/3 – järjestelmää tarkastellaan opitun siirtovaikutukseen vaikuttavina tekijöinä. Lisäksi pohdinnan kohteena on SAP R/3 – järjestelmän opetuskäytön edelleen kehittäminen. Hankkeen aineisto perustuu TULO-hankkeen raportteihin, opetusalan kirjallisuuteen, omiin kokemuksiin ja havaintoihin opetusharjoittelun aikana sekä opettajilta ja muilta asiantuntijoilta kerättyihin tietoihin. Transfer ilmiönä on monimutkainen. Transferin syntymisessä keskeisessä asemassa on oppija ja hänen luomansa tulkinnat ja merkitykset konstruoimalleen tiedolle. Aktiivinen transfer on oppijan omien tavoitteiden ja motivaation aikaansaannosta, jossa aiemmin opittua voidaan käyttää hyväksi uusissa tilanteissa. Tämä edellyttää metakognitiivisia taitoja, jotka kehittyvät mielekkään oppimisen tuloksena. Kehittävä siirtovaikutusteoria liittyy koulun ja työn rajavyöhykkeen ylittämiseen. Ongelmana on kuitenkin oppijan, koulun ja työn toimintaympäristöjen ja kulttuurien väliset erot. Tulevaisuudessa opettajan rooli yksilöllisen oppijan kokonaisvaltaisen oppimisprosessin ohjaajana, tukijana ja valmentajana sekä mielekkäiden oppimisympäristöjen rakentajana tulee korostumaan.