Opettajan ja opiskelijan vuorovaikutus luokassa
Jauhiainen, Merja (2006)
Jauhiainen, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-278
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tarkastella, kuinka opiskelijat kokivat vuorovaikutuksen opettajien kanssa luokassa. Työssä pyrittiin selvittämään opettajan ja opiskelijan välistä vuorovaikutusta, luokkaympäristöä ja oppimistilanteita. Oppimistilanteet koostuivat työssäni ohjauksesta, motivoinnista, palautteen antamisesta sekä arvioinnista. Haastattelin syksyllä 2006 Savon ammatti- ja aikuisopiston hotelli- ja ravintola-alan kahtatoista opiskelijaa. Haastattelun tein ryhmähaastatteluna, jonka nauhoitin voidakseni käyttää suorialainauksia opiskelijoiden puheista. Haastattelun tulokset osoittivat, että opiskelijat korostivat opettajan huumorintajua, rentoutta, opiskelijoiden kunnioittamista, heidän nuoruuden tuoman käytöksen ymmärtämistä sekä selkeyttä ja tasapuolisuutta opetuksessa. Vastarintaa opettajaa kohtaan nosti opettajan liiallinen auktoriteetti, kuivuusja runsas kalvojen käyttö. Opiskelijat toivoivat opettajalta enemmän aikaa ja kannustamista, sillä ne lisäisivät heidän motivaatiotaan kurssia kohtaan. Tulokset osoittivat myös, että itsearviointi oli opiskelijoille vieras käsite ja ohjauksen sekä palautteen saamiseksi oli opiskelijoiden itsensä oltava aktiivinen osapuoli. Haastattelutulosten perusteella voidaan todeta, että motivaatiolla on suuri vaikutus opiskelijan tuntikäyttäytymiseen ja poissaoloihin. Innostunut opiskelija on paras oppija jatällöin hän myös osallistuu tunnin kulkuun aktiivisesti. Opettajan tulisi tiedostaa motivaation merkitys ja pyrkiäerilaisin keinoin lisäämään sitä opiskelijoissa. Opettajan olisi lisäksi kiinnitettävä enemmän huomiota ohjaukseen, palautteen antamiseen sekä opiskelijan itsearviointiin, koska näiden avulla opiskelija tiedostaa paremmin osaamistaan ja kehittymisen tarvettaan. The goal of this development project was to consider how students experienced interaction with teachers in classroom. Aim of this study was clarify teacher student interaction, classroomenvironment ja learning situations. In this work learning situations consist counseling, motivationing, giving feedback and evaluation. Twelve students on Savo's occupation- and adult- academy's hotel- and restaurant- program were interviewed in autumn 2006. Interview was made on grupinterview-manner. Interview was recordedfor making straight loans from students sayings. The results of the interview show that students emphasize teacher's sense of humour, slackness, respect toward students, understanding of students youth attached behaviour and clarity and impartiality in teaching. Teacher's excessive authority, dullness and abundant use of films thus creates resistancetowards teacher. Students wished from teacher more time and encouraging, because it increases their motivation towards course. Results also show that selfevaluation was an unknown concept to students and for getting counseling and feedback students have to be active partaker According to interviewing results it can be established that motivation has a great effect on student's classroom behaviour and nonattendances. Enthusiastic student is a best learner and participates actively in class. Teacher should recognize the signficance of motivation and try to bring it up in students in different ways. Teacher should also give more attention to counseling, feedback giving and student's selfevaluation, because with these matters student regonizes better of his or hers knowledge and need of development.