Särmäyspuristimen ohjekirjan uudistaminen
Ala-Välkkilä Jussi (2006)
Ala-Välkkilä Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-61
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-61
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tarkoituksena on ollut koota uusi Härmänmaan ammatti-instituutin opiskelijoita helpottava käyttöohjekirja Jaromet Oy:n valmistamaan CNC-ohjattuun särmäyspuristimeen. Tavoitteena on saada opiskelijat ohjelmoimaan ja käyttämään särmäyspuristinta itsenäisesti ilman opettajanläsnäoloa. Monilla opiskelijoilla on vaikeuksia lukea nykyistä ohjekirjaa. Osaopiskelijoista on tullut opiskelemaan Venäjältä sekä Virosta, eikä heidän lukutaitonsa ole riittävän hyvä. Suomalaisilla opiskelijoilla saattaa olla lukihäiriötai kyky ymmärtää hankalaa teknistä sanastoa on kaiken kaikkiaan heikko. Ohjekirja on myös aika paksu ja sisältää paljon tavalliselle käyttäjälle turhaa tietoa. Kehittämishankkeenani olen koonnut uuden ohjekirjan, joka sisältää paljon valokuvia sekä muita kuvia. Kirjan teksti on isokokoista sekä yksinkertaisuutensa vuoksi helppolukuista. Siinä on myös lopuksi esimerkki taivutustyöstä, joka toivoakseni helpottaa koneen ominaisuuksien ymmärtämistä. Pedagogisina tavoitteina on ollut: - opiskelijoiden oma-aloitteisuuden ja itseohjautuvuuden lisääminen sekä kehittäminen - uuden opiskelijoiden oppimiskyvyt ja - valmiudet huomioivan opiskelumateriaalin tuottaminen - siirtyminen luokkaperusteisesta opetuksesta tekemällä oppimiseen - ongelmaperusteisen oppimisen lisääminen - opettajien ajankäytön tehostaminen ja ajan vapauttaminen muuhun opetukseen ja ohjaukseen - opintomateriaalin tuottaminen myös muiden opettajien käyttöön. The purpose of my development project is to help students of Härmänmaa Vocational Institute to use CNC-controlled hydraulic press brake made by Jaromet Oy. Itis aimed to make possible students to make different kind of programs and bend sheet plates by their own, without help of the teacher. The students of institute have very often difficulties of reading. Some of them come from Russia or Estonia and their language skills are not very good. However, also finnish studentshave problems by their reading skills. The user's manual of this hydraulic press brake bending machine is quite thick and full of difficult technical words, soit is not the easiest book to read. I have made a new manual, which is full ofphotos and other pictures. The text of the manual is simple and large-sized, soit is easier to read. There is also an example of bending job, which I hope to make clearer the logic of the machine. Pedagogical aims have been: - to improve students own initiative and self-supporting skills - to make a new learning material, which is easier to use - less classroom studying and more learning by doing - problem based learning - teachers have more time to concentrate on more important issues.