Lähihoitajan kotitaloudenhoidon näyttökäytännöt
Palo-Pekkarinen, Pirkko (2007)
Palo-Pekkarinen, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-572
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kartoittaa, miten lähihoitajakoulutuksen kotitaloudenhoidon näytöt toteutetaan oppilaitoksissa. Työssä käsiteltiin Savon ammatti- ja aikuisopiston, Pieksämäen sisälähetysseuran Oppilaitoksen sekä Pohjois-Karjalan Ammattiopiston ja Pohjois- Karjalan Aikuisopiston Joensuun yksiköiden toimintatapoja. Työn pääpaino oli kotitaloudenhoidon tehtävän sisällössä, näyttöympäristössä sekä näytön arvioinnissa. Kehittämishankkeen materiaali koostui näyttökäytäntöihin liittyvästä tiedosta, jota kerättiin kyselylomakkeella, puhelimella ja sähköpostilla sekä opiskelijoilta että kouluttajilta. Työn tulokset osoittivat, että kotitaloudenhoidon näyttöjä lähihoitajilla toteutettiin eri tavoilla eri oppilaitoksissa. Savon ammatti- ja aikuisopistossa näyttötutkintoihin perustuvassa koulutusohjelmassa annettiin kotitaloudenhoidosta erillinen ns. osanäyttö. Pieksämäen sisälähetysseuran Oppilaitoksessa ja Pohjois-Karjalan Ammattiopistossa ja Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa Joensuun yksikössä kotitaloudenhoidon ammatillinen osaaminen osoitettiin osana suurempaa hoidon ja huolenpidon opintokokonaisuutta. Ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen oli parhaillaan käynnissä ja kehittämistyö oli hyvin eri vaiheissa eri oppilaitoksissa. Kartoittamisen perusteella voitiin todeta, että kotitaloudenhoidon opintokokonaisuuksien toteuttamistapoja tulisi yhtenäistää. Näin saataisiin tasalaatuisempaa opetusta ja työelämälähtöinen ajattelu toteutuisi laadukkaammin. The aim of this development project was to study how the demonstrations of vocational competence on the line of home economics were implemented in practical nurse education. The project dealt with the practices used in the following institutes: Savo Consortium for Education (Savon ammatti- ja aikuisopisto), Pieksämäki College of the Home Mission Society of the Church of Finland (Pieksämäen sisälähetysseuran oppilaitos) and North Karelia Vocational Institute as well as North Karelia Institute of Adult Education in Joensuu (Pohjois-Karjalan Ammattiopisto, Joensuu; Pohjois-Karjalan Aikuisopisto, Joensuu). This study emphasises particularly the contents of the given household task, the demonstration environment as wellas the evaluations. The material of this development project consisted of practices used in demonstrations of vocational competence. The information was collected from both students and instructors bymeans of an inquiry form, phone and e-mail. The results of the study indicated that there were variations on how to implement the demonstrations of vocational competence on the line of home economics in practical nurse education. At Savo Consortium for Education, the students in the competence-based programme gave a separate demonstration in home economics. At the institutes in Pieksämäki and Joensuu, the vocational competence in home economics was demonstrated as a part of nursing and care programme. At the time all these institutes were developing the demonstrations of vocational competence and the development work was at different stages. This study showed that there was a need for standardization of how to carry outthe home economics programmes. Thus the institutes would be able to provide teaching of uniform quality and the work-based thinking would be implemented creditably.