Verkko-oppimisympäristö ohjauksen ja oppimisen haasteena
Salonen, Ari (2009-04-14)
Salonen, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-04-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246267239-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1246267239-7
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja työelämän tietoteknologian käytön nopea lisääntyminen ja laajeneminen on muuttanut koulutuksen vaatimuksia. Entiset yhdensuuntaiset luokkaopetusmallit ovat vanhentuneet, ja tilalle vaaditaan tietoverkkoja hyödyntäviä moderneja oppimisympäristöjä. Nämä tavoitteet määritellään niin valtakunnallisesti hallituksen linjauksissa kuin kansainvälisesti Euroopan Unionin toimintastrategioissa. Vaatimukset ovat luoneet haasteen kouluille ja opettajille, jotta oppimis- ja opiskelumenetelmät vastaisivat työelämän ja yhteiskunnan tarpeita ja vaatimuksia. Käytännössä tämä tarkoittaa toimivien verkko-opiskelumallien kehittämistä, joissa opiskelijat oppivat verkkoympäristössä työskentelemistä ja tietoteknologian systemaattista hyödyntämistä. Samalla opettajan ammatinkuva on muuttunut moniala-asiantuntijaksi, jonka tulee osata koordinoida erilaisia tietoryppäitä ja ratkaisumalleja rakentaessaan moniulotteisia tietoverkko-oppimiskäytäntöjä.