Työelämään tutustumisen-arviointi verkkoympäristössä Kannonkosken koululla
Hokkanen, Jaana (2007-05-28)
Hokkanen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197366645-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197366645-7
Tiivistelmä
Tietoverkkojen monipuolinen käyttö opiskelussa ja opetuksessa on kirjattu yhdeksi tulevien vuosien tavoitteeksi opetusministeriön koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategian toimeenpanosuunnitelmassa. Tietotekniikka mahdollistaa uusissa oppimisympäristöissä opiskelun sekä erilaisten opiskelumenetelmien hyödyntämisen. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli saada aikaan mielekkäämpi ja oppilaita innostavampi tapa tehdä arviointia omasta Työelämään tutustumisviikostaan (TET.). Oppilaat ovat tähän asti tehneet TET-raportinsa vihkoon. Vihkoon tehty TET-raportointi on tuottanut ongelmia ja raporttien laatu on ollut heikko. Kehittämishankeeni pääkohteena olivat Kannonkosken yläkoulun oppilaiden tekemä TETraportointi. Hankkeen aikana oppilaat tekivät TET-raportinsa verkkoympäristössä. Verkkoympäristö rakennettiin vaiheittain käyttäen keskisuomalaisen tutkimus- ja kehityshankeen, Peda.netin verkkotyövälineitä. Oppilaiden TET-raportointiympäristönä toimi verkkolehti. Kehittämishankeen tuloksena saimme kouluumme toimivan mallin TET-raportointiin. Verkkoympäristössä tehtävä TET-raportointi osoittautui myös helppokäyttöiseksi. Yksi TETin tavoite opetussuunnitelman mukaan on tuottaa oppilaalle onnistumisen elämyksiä. Oppilaille tekemästäni kyselystä selvisi, että he olivat erittäin innostuneita tästä uudesta raportointitavasta verkkoympäristössä. Luonteva jatkokehittelyn kohde olisi saada TET-paikkoja tarjoavat yritykset käyttämään TETarvioinnissa verkkoympäristöä. Samoin kehittelyä kaipaa myös se, miten koulun muut opettajat saadaan sitoutumaan opetussuunnitelmissa oleviin TETin tavoitteisiin.