TET verkossa : kokeilu 8. - 9. luokkien työelämään tutustumisjakson raportoinnista ja itsearvioinnista Opit-verkkoympäristössä lukuvuonna 2006-2007
Vinkka, Annikka (2009-09-28)
Vinkka, Annikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-09-28
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254295993-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1254295993-1
Tiivistelmä
Työhön tutustumisjakson (TET) raportointi ei oppilaiden mielestä ole aina ollut kaikista innostavin osa työharjoittelua, mutta tietokone on mukava työväline, kehittämishankkeessani pyrin yhdistämään nämä kaksi toimivaksi kokonaisuudeksi. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli kokeilu TET -raportin ja itsearvioinnin tekemisestä verkossa. Kokeilu tapahtui lukuvuonna 2006 - 2007 Länsipuiston koulussa Kokkolassa. 9. luokkalaiset tekivät Työhön tutustumisraportin ja itsearvioinnin (80 % ikäluokasta) ja 8. luokkalaiset tekivät vain itsearvioinnin (85 % ikäluokasta). TET – raportti on aikaisemmin tehty osana äidinkielen kurssia, joten tässä hankkeessa hyödynnettiin olemassa olevia ja käytettyjä raportointiohjeita yhdistettynä verkkoympäristöön. Verkkoympäristönä toimi koulussa oleva Opit -palvelu, jota oppilaat käyttivät muissakin oppiaineissa. Kehittämishankkeeni kokeilu onnistui, mutta toi esille myös käytännön asioita, joihin kannattaa paneutua siirryttäessä seuraavaan vaiheeseen. Kokeilun edetessä syntyi lukuisia kehittämisideoita miten TET – raportointia voisi kehittää, jotta sitä olisi mahdollisuus tarkastella sekä opetussuunnitelman tavoitteiden saavuttamisen kannalta että ammatinvalinnan. Myös tiedon jakaminen oppilaan omista työkokemuksista toisille olisi merkityksellistä.