Opiskelun henkilökohtaistaminen Sukevan vankilan atk-koulutuksissa
Kettunen, Katri (2007-11-14)
Kettunen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197272902-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197272902-8
Tiivistelmä
Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston Sukevan vankilalla järjestämiin atk-koulutuksiin osallis-tuneiden opiskelijoiden oppimistulokset ja opiskelumotivaatio olivat heikkoja. Siksi lähdettiin pohtimaan ja kokeilemaan, kuinka koulutuksista saisi onnistuneempia kokonaisuuksia opiskelun henkilökohtaistamisen ja ohjauksen avulla. Vankilaopetus on pääsääntöisesti erityisopetusta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää mitä erityisopetus on, sen taustatekijät, perusteet, tukimuodot ja yksilölliset tukipalvelut. Erityis-opetuksen asiakirjoista esiteltiin HOPS eli henkilökohtainen opetussuunnitelma ja HOJKS eli henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Asiakirjoista selvitettiin niiden käyttötarkoitusta, sisältöjä, laatimista ja rakenteita. Kehittämishankkeessa selvitettiin myös mitä ohjaus on. Lähemmin käsiteltiin ohjauskeskusteluja, erilaisten oppijoiden opinto-ohjausta ja oh-jauksen toteuttamistapoja. Eri asioiden selvitysten yhteydessä kuvattiin myös kuinka niitä sovel-lettiin käytäntöön paljon erilaisia rajoitteita sisältävässä vankilaympäristössä. Case-esimerkissä kerrottiin erään vankiopiskelijan tarina siitä, kuinka opiskelu hänen kohdallaan toimi korjaavana kokemuksena ja kuinka se vastaavasti opettajalle avasi uusia näkökulmia ja auttoi ymmärtämään opiskelijaa paremmin. Pohdintaosuudessa tarkasteltiin käytänteiden toimi-vuutta ja onnistuneisuutta sekä esitettiin edelleen kehittämisehdotuksia.