Opintojen keskeyttämisriskin vähentäminen : nivelvaiheen yhteistyö Ylivieskan Jokirannan yläkoulu, Oulaisten ammattiopisto ja Nivalan ammattiopisto
Strömmer, Matti (2008-05-07)
Strömmer, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218793801-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1218793801-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli löytää lisää keinoja nuorten pysymiseen koulutuksessa heidän aloittaessaan toisen asteen opinnot. Hanke toteutettiin Ylivieskan Jokirannan yläkoulun, Oulaisten ammattiopiston (Oula) ja Nivalan ammattiopiston (Nao) välisenä yhteistyönä. Kolmetoista yhdeksäsluokkalaista nuorta suorittivat työelämään tutustumisjakson (TET) ammattiopistoissa. Opinto-ohjaajat sekä yläkoulusta että ammattiopistoista olivat mukana hankkeen järjestelyissä. Tämän hetken tilastojen mukaan ”Koulutuksen ulkopuolelle jääneitä 17–24-vuotiaita on Kainuussa 8,9 prosenttia, Pohjois-Pohjanmaalla 9,4 prosenttia ja koko maassa 11,4 prosenttia.” (Oulun lääninhallitus 2008.) Koulutuksen järjestäjillä on tarve etsiä tähän ongelmaan ratkaisuja. Tässä hankkeessa keskityttiin erityisesti siihen, miten yläkoulusta toiselle asteelle siirtyviä nuorten kohdalla voitaisiin tehdä vielä enemmän. Yhteistyötä on tehty yläkoulujen ja ammattiopistojen välillä ennenkin. Saatetietoja on vaihdettu ja ammattiopistot ovat esitelleet toimintaansa monin eri tavoin yläkoululaisille. Ammattiopistot ovat perustaneet starttiluokkia niille opiskelijoille, jotka vielä miettivät ammatillista alaansa. Oppilaitokset ovat järjestäneet opintoja yhteistyössä työelämän kanssa. Koulutuksen ulkopuolelle jääneille nuorille on järjestetty työpajatoimintaa eri järjestäjien toimesta. Tässä kehittämishankkeessa keskeisiksi nousi yläkoulusta toiselle asteelle siirtyvän nuoren kehitysvaiheen huomioiminen. Erilaisten oppimisympäristöjen järjestelyjen lisäksi tulee erityisesti kiinnittää huomioita siihen, mitkä ovat nuoruuden kehitystarpeet. Esittelen raportissani neljä toimenpide-esitystäni nuorten koulutuksessa pysymiseen: 1. Yläkoulusta ammatilliseen koulutukseen siirtyvän nuoren kehitysvaihe on huomioitava. 2.Toisen asteen opintojaan aloittavalle nuorelle tulee olla tarjolla riittävän pieni lähiyhteisö ja lähiohjaajalle työaikaresurssia. 3. Yhteisöllisyyttä tulee tarkastella niin, että se palvelee nuoria. 4. Työ, opiskelu ja kehittämistyö osaksi kasvatusyhteisön työtä.