Löydä ihminen sieltä, missä hän on - opiskelijoiden masentuneisuus ja heidän tukitoiveensa
Kortelainen, Anna Maija (2006)
Kortelainen, Anna Maija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-325
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää, millaisia oireita masentuneilla opiskelijoilla on, miten masennus on vaikuttanut heidän opiskeluunsa ja miten oppilaitosyhteisö on suhtautunut heidän sairauteensa. Lisäksi kartoitettiin sitä, miten he toivoivat opiskeluaan tuettavan. Aineisto tutkimukseen kerättiin haastattelemalla kolmea masennusta sairastavaa opiskelijaa keväällä ja syksyllä 2006. Haastateltaville annettiin etukäteen haastattelun teemat. Tulosten mukaan haastateltujen oireet olivat ilmenneet jo peruskoulussa. Oireetolivat tyypillisesti uniongelmia, käyttäytymisen häiriöitä, itsetuhoisuutta, ärtyisyyttä ja keskittymiskyvyn puutetta. Kaikki haastatellut kokivat masennuksen vaikuttaneen opiskeluunsa kielteisesti muun muassa aloitekyvyttömyyden, jaksamattomuuden sekä poissaolojen vuoksi. Opiskeluyhteisöllä katsottiin olevan positiivisia vaikutuksia, sillä johonkin kuuluminen koettiin tärkeäksi. Oppilaitosyhteisöä pidettiin ymmärtävänä ja tukevana. Opettajien toivottiin tukevan arjen hallinnassa ja olevan yhteistyössä hoitavantahon kanssa. Opintojen järjestämiseen ja suorittamattomien opintojen selvittämiseen toivottiin apua. Henkilökohtainen opiskelun järjestämistä koskeva suunnitelma koettiin hyväksi avuksi. Koulutus- ja ammattiuran suunnitteluun ei osattu toivoa lisää nykyiseen käytäntöön. Masentuneen opiskelijan kohtaaminen vaatii opettajalta ja koko oppilaitosyhteisöltä herkkyyttä havaita hänen mielialansa, tarpeensa ja toiveensa. Ymmärryksellä ja tuella on mahdollista luoda masentuneen opiskelijan oppimiselle ja tervehtymiselle suotuisa ympäristö. The purpose of the development project was to define the symptoms the depressed students, the effects of depression on their studies and the attitude of studying community towards adepressed student. Furthermore, the students' individual needs for support were studied. Answers to the research tasks were collected by interviewing three depressed students in the spring and autumn in 2006. The themes of the interview were given to the students in advance. According to the main results the symptoms of depression were appeared already in the comprehensive school. The typical symptoms were problems in sleeping, behaving disorders, self destructiveness, irritability and problems in concentration. The students told that the depressiveness had influenced negatively on studies because they lacked initiative, they were exhausted and they had lots of days of absence. The studying community effected positively on the depressed students; being part of the community was important. According to the interviewees the studying community was supportive. They hoped that teachers would help them to cope with everyday tasks. They also hoped cooperation between therapists and teachers. IEP was considered as a good way to keep studies in order. The interviewees weren't able to give any further suggestions for career planning or further education. Facing a depressed student is a demanding task. The community has to have sensitiveness to notice the symptoms of the disease, students' needs and wishes. By sympathy and support it is possible to create a good environment for learning and recovering.